شازده کوچولو برای بزرگ‌ترها ؛ راهی برای رسیدن به شادی ابدی

شازده کوچولو برای بزرگترها

کتاب صوتی «شازده کوچولو برای بزرگ‌تر‌ها» با صدای بهاره افشاری از جدیدترین آثار منتشر شده توسط نشر خوب است که به تازگی در اختیار علاقه‌مندان ادبیات قرار گرفته است.

شازده کوچولو برای بزرگ‌ترها، نوشته‌ی روبرتو لیمانتو و ترجمه‌ی فروغ کیان‌زاده یک رمان فلسفی تمام عیار به حساب می‌آید که با الهام از شاهکار آنتوان دو سنت اگزوپری نوشته شده است. روبرتو لیمانتو در این اثر نظریات و ایده‌های کارل گوستاو یونگ، روانشناس و فیلسوف شهیر سوئیسی را دستمایه‌ی داستان خود قرار داده است.

داستا‌ن‌هایی از کتاب مقدس تا اساطیر یونان

رمان شبیه به داستان غریب و رویاگونه‌ی اگزوپری با سقوط یک خلبان به صحرایی دور افتاده آغاز می‌شود. آنتوان، شخصیت اصلی اثر که هم نام با اگزوپری است دقایقی پس از گیر افتادن در این بیابان بی‌ آب و علف با شازده کوچولو مواجه می‌شود. پسر بچه‌ای که انگار از جهانی دیگر، شبیه به یک پیامبر فرستاده شده تا آنتوان درمانده و سرگردان را با خویشتن درونی‌اش مواجه کند.

شخصیتی که همواره از بلوغ و بزرگ شدن متنفر بوده، چرا که بالا رفتن سن و سال را مساوی با دور شدن از نهاد ناب و بی‌آلایش کودکی می‌دانسته است. حال به دنبال شازده کوچولو در مسیر یک سفر درونی پا می‌گذارد تا راه رسیدن به خویشتن حقیقی‌اش را همزمان با گذر عمر بیابد.

آنتوان در طول این سفر، لحظه به لحظه درون دریایی از معنا غوطه ور می‌شود و داستان‌هایی از کتاب مقدس، فلسفه بودیسم و اساطیر یونان را می‌آموزد.

برای خرید اینترنتی کتاب صوتی شازده کوچولو برای بزرگتر‌ها به سایت نشر خوب سر بزنید.

 

ترس آنتوان از بزرگسالی

 

آنتوان دو سنت اگزوپری، نویسنده‌ی رمان ماندگار شازده کوچولو در سال ۱۹۰۰ در فرانسه متولد شد. پس از مرگ پدرش در چهار سالگی، باقی دوران کودکی‌ را در جمعی زنانه در عمارتی ییلاقی و اشرافی سپری کرد. مادر، خواهران بزرگتر، خاله، عمه‌ها و دو معلم سرخانه‌اش تمام افرادی بودند که او لحظات کودکی‌اش را با آن‌ها تقسیم کرد.

اگزوپری از بزرگسالان تنفر داشت. او در آغاز رمان شازده کوچولو این نفرت را به صراحت ابراز می‌کند. جایی که بابت تقدیم کردن کتابش به شخصی بزرگسال به نام لئو ورث عذرخواهی کرده و می‌گوید که در واقع رمان را به لئویی تقدیم کرده که زمانی کودک بوده است. رشد و بال‌پروری ایگو دلیل نفرت اگزوپری از بزرگ‌سالی بود. علم روانشناسی معاصر این اضطراب و ترس از بزرگسالی را حالا به عنوان یک اختلال می‌شناسد. اختلالی به نام کودک ابدی.

اختلال کودک ابدی دقیقاً همان مفهومی‌ست که روبرتو لیمانتو کتاب شازده کوچولو برای بزرگتر‌ها را بر اساس آن نگاشته است و شاید به همین دلیل قهرمان اثرش را آنتوان نامیده است.

برای خرید اینترنتی کتاب صوتی شازده کوچولو برای بزرگ‌ترها و سایر کتاب‌های صوتی نشر خوب به اپلیکیشن فیدیبو سر بزنید.

 

شازده کوچولو

چرا انقدر از بزرگسالی می‌ترسم؟

 

لیمانتو در نخستین سطر‌های شازده کوچولو برای بزرگ‌ترها به این شکل آنتوان را معرفی می‌کند:

صبح بخیر، آنتوان هستم. با چهل و سه سال سن هنوز از بزرگسال شدن ترس دارم. منظورم از بزرگسالی، سن نیست، طرز فکرش است. اما چرا این­قدر می­ترسم؟ ماجرایم را که بگویم متوجه می­شوید. یعنی امیدوارم که بشوید. با بزرگترها که طرف باشی … . آدم نمی­داند!

 

حال به این سوال می‌رسیم که اختلال کودک ابدی از کجا و به چه شکل آغاز می‌شود؟

برای آشنایی با کتاب‌های صوتی و مزایای استفاده از آن‌ها اینجا کلیک کنید.

شکافی عمیق میان «من» و «خویشتن»

 

شخصیت‌های رمان شازده‌کوچولو برای بزرگ‌ترها در خلال داستان دلیل بروز این اختلال را برای ما شرح می‌دهند. در همان ابتدای رمان آنتوان با شازده کوچولو و سپس پیرمردی خردمند مواجه می‌شود که در ادامه نقش راهنمای او را در مسیر سفر درونی‌اش و رسیدن به روشن ضمیری را ایفا می‌کنند.

پیر خردمند به آنتوان توضیح می‌دهد که فرایند جدا ماندن من (Ego) از خویشتن (Self) دلیل اصلی هراس او از بزرگسالی‌ است. پیرمرد خردمند در ادامه می‌گوید که خویشتن در واقع همان وجود الهی و اصیل همه‌ی ما انسان‌ها به حساب می‌آید که به مرور و همزمان با بلوغ و رشد ایگو فراموش می‌شود.

اما این فراموشی به معنای از بین رفتن خویشتن نیست. خویشتن همچنان شبیه به کودکی آرام در لایه‌های درونی وجودمان به خواب رفته است. گنجی مدفون در عمق روح ما که می‌توان با کاوش در درون، آن را از زیر خاک بیرون کشید.

برای آشنایی با اپلیکیشن‌های کتاب صوتی رایج در ایران به اینجا سر بزنید.

 

رسیدن به آگاهی

ایده‌ها و تفکرات پیرمرد خردمند ترکیبی است از آموزه‌های روانشناسی یونگ و عرفان شرق! این پیر دانا راه کشف دوباره‌ی خویشتن را رسیدن به آگاهی و روشن ضمیری می‌داند. آنتوان آرام آرام به کشف این مفهوم می‌رسد که دست یافتن به شادی محض با ماندن در رویای از دست رفته‌ی کودکی ناممکن است. به جای این تمنای بیهوده باید با رسیدن به آگاهی مطلق و بیدار کردن خویشتن درون، این شادی را میسر کرد.

برای دسترسی به کتاب صوتی شازده کوچولو برای بزرگ‌ترها و سایر کتاب‌های صوتی نشر خوب اینجا کلیک کنید.

من می‌خواهم بچه باشم

 

روبرتو لیمانتو با طراحی مکالمه‌ای میان آنتوان و پیرمرد خردمند، با زبانی بسیار ساده به بررسی اختلال کودک ابدی پرداخته و مفاهیم پیچیده‌ و سنگین روانشناسی یونگ را به میان می‌کشد:

«من نمی­خواهم نوزاد باشم. فقط می­خواهم بچه باشم مثل همین دوست کوچولو.»

«شاید هم باشی.»

«مگه می­شه؟ تازگی چند تار از موهام سفید شده­اند. همه را از ته کَنده­ام. البته از روی سرم و از جلوی چشمم، نه از ذهنم.»

پیرمرد دانا لبخندی زد و گفت: «کودک در اولین مرحله از زندگی­اش اول به جدا بودن از مادرش پی می­برد و مفهوم «من» و «مربوط به من» برایش شکل می­گیرد.»

«حالا همه چیز را پیچیده کردید. یعنی نوزاد نمی­داند خودش هم یک شخص است؟»

«نه. او احساس می­کند بخشی از مادرش است. وقتی هنوز خیلی کوچک است تشخیص نمی­دهد که یک موجود جداگانه و مستقل از مادرش است. بزرگتر که بشود، بخش آگاه او یعنی «نفس»اش شکل می­گیرد. روانش تشخیص می­دهد که او و مادرش یکی نیستند و می­بیند که شخص جداگانه­ای است؛ یک فرد است. البته در آن سن هنوز ارتباط ساده­ای با «خویشتن»اش دارد.»

من به فکر فرورفتم و کمی مکث کردم. «حالا که باز ماجرا را پیچیده­تر کردید. خویشتن؟ این دیگر چی­ست؟»

«خب، به بیان ساده­تر، بخش ملکوتی انسان است. خویشتن حاوی تمام خرد انسان­هاست که در طول زمان به دست آمده. همه­ی غرایز انسان را هم در بر دارد. خویشتن، همان کلّ هست.»

نسخه‌ی فیزیکی کتاب صوتی شازده کوچولو برای بزرگ‌تر‌ها را در بخش کتاب‌های سایت نشر خوب پیدا می‌کنید.

درباره‌ی نویسنده

روبرتو ليما نتو، نویسنده‌ی برزیلی، مدرک دکترای خود را در رشته‌ی برنامه‌ریزی سیستم‌های اقتصادی از دانشگاه استنفورد دریافت کرده است. او در زمان جوانی به اندازه‌ای تحت تاثیر آثار یونگ قرار گرفت که در بسیاری از دوره‌ها و سمینار‌های او شرکت کرد.

روبرتو لیمانتو در کتاب‌ شازده کوچولو برای بزرگتر‌ها عمیق‌ترین مفاهیم فلسفه‌ی یونگ را با زبانی بسیار ساده و با نثری روان در قالب رمان بازگو می‌کند. رمانی که در کنار مفاهیم فلسفی تجربه‌ای لذت بخش از خواندن یک داستان جذاب و گیرا را برای مخاطب به ارمغان می‌آورد.

کتاب صوتی شازده کوچولو برای بزرگ‌ترها را می توانید به صورت اینترنتی سفارش دهید.

گوش سپردن به صدای شازده کوچولو

 

در کتاب صوتی شازده کوچولو برای بزرگ‌ترها، روایت و داستانگویی به بهاره افشاری سپرده شده است. بازیگری که سال‌ها در زمینه‌ی هنرهای تجسمی و نمایشی فعالیت کرده و به خوبی طریق جسم بخشیدن به یک روایت داستانی را می‌داند.

درباره‌ی راوی

بهاره افشاری، بازیگر و طراح داری دیپلم بازیگری و فارغ‌التحصیل رشته‌ی نقاشی است. او پیش از هنرپیشه شدن در زمینه‌های طراحی لباس و نقاشی فعالیت داشته است. خانم افشاری بازیگری را سال‌ها پیش با بازی در یک سریال تلویزیونی آغاز کرد. توانمندی او در بازیگری و ایفای نقش‌های مختلف، حال و هوایی ویژه به کتاب صوتی شازده کوچولو برای بزرگ‌ترها داده است.

نشر خوب امکان خرید اینترنتی کتاب صوتی شازده کوچولو برای بزرگ‌تر‌ها را نیز در اختیارتان گذاشته است.

 

کتاب‌های صوتی «خبرخوان» و «مرگ و مرگ کینکاس» و  «شازده کوچولو برای بزرگ‌ترها» هم اکنون در اختیار دوست‌داران کتاب قرار گرفته‌اند. نسخه‌ی الکترونیکی این آثار را می‌توانید از طریق اپلیکشن‌های خرید کتاب مانند اپلیکیشن فیدیبو تهیه کنید. نسخه‌ی فیزیکی این کتاب‌های صوتی نیز در قالب لوح فشرده در کتاب‌فروشی‌ها و وب‌سایت نشر خوب در دسترس شما قرار گرفته‌اند.

کتاب صوتی رویای ایتالیایی نوشته‌ی لورچنکف با صدای منصور ضابطیان، آخرین اثر از این مجموعه است که به زودی منتشر خواهد شد.

برای خرید نسخه‌ی اینترنتی هر کدام از این چهار کتاب به سایت نشر خوب سر بزنید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *