مجموعه یک فیلم یک جهان، شیرجه به اعماق جهان یک فیلم

یک فیلم یک جهان

مواجه با نقد‌ها و تحلیل‌ها، مطالعه‌ی فرآیند شکل‌گیری یک فیلم و بررسی بازتاب اجتماعی آن اثر خارج از سالن سینما، مهم‌ترین کلید ورود به جهان معنایی یک اثر سینمایی به حساب می‌آید. جایی که دیگر اثری از مولف فیلم وجود ندارد و تنها دریچه‌ی قابل دسترس برای فهم معنا چیزی جز نوشتار مکتوب درباره‌ی آن اثر نیست.

همواره و در طول عمر صد و اندی ساله‌ی هنر هفتم، نقد و تحلیل به عنوان پاره‌ای تنیده به پیکره‌ی جهان یک فیلم نقشی مهم و موثر در مسیر رشد و بقای سینما داشته است. امری حیاتی که جای خالی آن در سینمای ایران از ابتدای تولد تا به حال به وضوح حس می‌شده است. عدم دسترسی به آثار تراز اول مکتوب درباره‌ی فیلم‌های سینمایی و ضعف در ترجمه و انتقال آن‌ها به زبان فارسی را شاید بتوان مهم‌ترین دلایل عقیم ماندن نقد و تحلیل فیلم در ایران دانست.

نشر خوب در راستای کمرنگ کردن همین فقدان بزرگ، به تازگی مجموعه‌ای منتشر کرده که مهم‌ترین آثار سینمای جهان را از دریچه‌ی نگاه منتقدان شاخص جهانی بررسی می‌کند. مجموعه کتاب‌های «یک فیلم، یک جهان» که هر کدام از جلد‌های آن خواننده را درون دریایی از نشانه‌ها و معناهای پنهان یک فیلم غوطه‌ور می‌کند.

برای دسترسی به بهترین کتاب‌های جهان به اینجا سر بزنید.

یک فیلم یک جهان

تماشای فیلم به وسعت یک جهان

 

یادداشت کوتاهی در شروع هر کدام از جلد‌های مجموعه‌ی «یک فیلم، یک جهان» آورده شده که شمایلی درست و دقیق از آنچه درون کتاب می‌گذرد برای خواننده ترسیم می‌کند:

مجموعه‌ی «یک فیلم، یک جهان» مشتمل بر تک‌نگاری‌هایی است درباره‌ی فیلم‌های نامی و اثر گذار تاریخ سینما. در انتخاب این کتاب‌ها، نه فیلم‌هایی خاص و سلیقه‌ای مشخص بلکه اهمیت فیلم و کتاب مد نظر در اولویت است و از میان چندین و چند مجموعه‌ی کتاب انگلیسی و فرانسوی، آثاری برگزیده می‌شوند که تا حد ممکن با تاریخ کتاب‌های سینمایی ایران نسبتی داشته باشند و جای خالی آن حس شود؛ البته در مواردی نیز که کتاب‌ دلخواه موجود نیست، کتابی مختص این مجموعه تدوین می‌شود.

هر کتابی از مجموعه‌ی «یک فیلم، یک جهان» در صدد است «فیلم» مورد مطالعه‌اش را به وسعت یک «جهان» ببیند.

در ادامه‌ی این مقاله به معرفی آثار مجموعه‌ی «یک فیلم، یک جهان» خواهیم پرداخت.

برای سفارش آنلاین مجموعه‌ی «یک فیلم، یک جهان» به سایت نشر خوب سر بزنید.

هفت سامورایی

 

در هفت سامورایی، جامعه‌ای تصویر می‌شود که به ‌تمامی در آستانه‌ی یک تحول بازگشت‌ناپذیر است. فیلم تحسین‌شده‌ی آکیرا کوروساوا به اعتقاد بسیاری بزرگ‌ترین دستاورد سینمای ژاپن است. حماسه‌ی خیزشی اجتماعی که بر اثر سقوط نظامی‌گری ژاپن در قرن شانزدهم سر برآورد. امری ناظر بر تحولات فراگیر فرهنگی که در ژاپن تحت اشغال آمریکایی‌ها رخ می‌داد.

پیرنگ فیلم به طرز فریبنده‌ای ساده است. کشاورزان یک روستا از حملات گروهی راهزن به ستوه آمده‌اند. آنها در اوج ناامیدی تصمیم می‌گیرند برای محافظت از محصولات و اهالی روستا و شکست راهزنان چند سامورایی آواره را به استخدام درآورند. در هیچ فیلم ژاپنی‌ای تا آن زمان دهقانان سامورایی‌ها را به خدمت نگرفته بودند.

سامورایی‌ها بازتاب آرمان‌ها و ارزش‌های طبقه‌ای نجیب‌اند که در آستانه‌ی نابودی قرار گرفته است. هفت سامورایی شاید بهترین فیلم اکشن تاریخ سینما باشد، شاهکاری تکنیکی که در نمایش حرکت و خشونت بی‌رقیب است، اما زیر این لایه‌ی پرخشم‌وهیاهو برای نجابتی ازدست‌رفته سوگواری می‌کند، «نوحه‌ای بر روح ژاپن» که به قول جون ملن «دیگر هرگز چنین قدرتمند نخواهد بود».

ملن با بازخوانی هفت سامورایی جایگاه آن را در سینمای ژاپن و کارنامه‌ی کوروساوا می‌سنجد. او ریشه‌های فیلم را در تاریخ قرون وسطی و مهم‌تر از آن در زبان بصری فوق‌العاده‌ای می‌جوید که کوروساوا حماسه‌ی مرثیه‌وار خود را با آن خلق کرده است.

بدون خروج از خانه مجموعه‌ی «یک فیلم، یک جهان» را تهیه کنید.

درخشش

 

استنلی کوبریک درخشش را پیش از اکران آن در سال ۱۹۸۰ یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های تمام دوران‌ها توصیف کرد. فیلم که به سینماها آمد با استقبال سرد منتقدان روبه‌رو شد، اما اکنون از آن به عنوان یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما یاد می‌شود. درخشش با تأثیری شگرف بر فرهنگ عامه به گستره‌ای از تفسیرها و نظریه‌های توطئه دامن زده است.

راجر لاک‌هِرست در مطالعه‌ی درخشانی که روی این فیلم شاخص و پیشگام انجام داده، با تحلیل دقیق سکانس‌ها و نقش‌آفرینی‌ها، به کند‌و‌کاو مضمون‌ها، مَجازها و بن‌مایه‌های آن پرداخته است.

این کتاب ماهیت پیچیده‌ی سینمای ترسناک در اواخر دهه‌ی ۱۹۷۰ و ابتدای دهه‌ی ۱۹۸۰ را بررسی کرده و درخشش را در مجموعه‌ای از کلان‌متن‌هایی قرار داده که پیش از این کم‌تر به آن‌ پرداخته شده است. لاک‌هِرست با انتخاب مارپیچِ هتلِ جن‌زده به عنوان موتیفی کلیدی راهکارهای متعددی پیشنهاد داده است تا با استعانت از آن‌ها بتوان از پیچ‌و‌خم‌‌های غریب این فیلم اسرارآمیز به سلامت گذر کرد.

نشر خوب امکان خرید آنلاین کتاب را در اختیارتان گذاشته است.

در حال و هوای عشق

 

داستان در حال‌وهوای عشق، ساخته‌ی ونگ کار-وای در هنگ‌کنگ، سنگاپور و کامبوجِ دهۀ ۱۹۶۰ می‌گذرد، فیلمی که احساس عاشق‌بودن را شکوفا می‌کند. بدون این‌که به یک قصه‌ی عشقی بدل شود. شخصیت‌های اصلی آن، آقای چاو و خانم چان، در آپارتمانی در هنگ‌کنگ همسایه‌ی دیوار به ‌دیوارند و متوجه می‌شوند همسرانشان با یکدیگر رابطه دارند.

هر دو سر کار همکارانی بی‌‌قیدوبند دارند، با این حال تلاش می‌کنند رفتار همسرانشان را درک کنند و احساسی را که آرام‌آرام بینشان شکل می‌گیرد کنترل کنند. مطبوعات فیلم را «داستانِ عشقیِ بدونِ سرانجامِ تمام‌عیارِ هزاره» توصیف کرده‌اند، فیلمی دربارۀ اشتیاق سرکوب‌شده که جایگاهش را به عنوان اثری کلاسیک در قرن بیست‌ویکم باقدرت تثبیت کرده است.

مجموعه‌ی «یک فیلم، یک جهان» را در بخش کتاب‌های نشر خوب پیدا کنید.

پالپ فیکشن

 

برای خیلی از دوستداران سینما، فیلم‌های تارانتینو، به‌خصوص پالپ‌فیکشن، نمایانگر سینمای دهه‌ی نود هالیوود هستند. فیلم‌های او تند، بامزه، جذاب و حتی سخت هستند و رگه‌های پست‌مدرنیستی آن‌ها حائز اهمیت است.

فارغ از نظرات متفاوت منتقدان درباره‌ی این فیلم، پالپ‌فیکشن توانست حجم عظیمی از هواداران سینما را مجذوب خود کند، تا حدی که تبدیل به یکی از اولین فیلم‌های تاریخ سینما شد که توانست تعداد بی‌شماری از سایت‌های هواداری را به خود اختصاص دهد.

دانا پولان در این کتاب علاوه بر پرده‌برداری از سبک و تکنیک پالپ‌فیکشن، تلاش می‌کند ارجاعات متعدد و پیچیدگی‌های روایی آن را برای خواننده روشن‌تر کند.

با وجود حجم زیاد حمله‌های منتقدان به این فیلم، دانا پولان آن را پدیده‌ی منحصربه‌فرد و جذابی می‌داند که باید آن را در گفتمان پست‌مدرنیسم قرن بیستم، به‌خصوص گفتمان فرهنگیِ جامعه دید تا بهتر بتوان به کارکرد و قصد فیلم پی برد.

مجموعه‌ی «یک فیلم، یک جهان» را به صورت آنلاین تهیه کنید.

شبِ مردگان زنده

 

کتاب با شرحی از نحوه‌ی نمایش فیلم آغاز می شود. در مورد بودجه اندک و مسیر موفقیت فیلم در آمریکا بحث می کند. فیلمی که از آثار جریان ساز سینمای وحشت به حساب می‌آید. کتاب به پس زمینه های سیاسی و دوران ساخت و نمایش فیلم پرداخته می‌پردازد و در ادامه ضمن مرور صحنه های فیلم دست به انتقاد از آنها می‌زند.

پیشنهاد نشر خوب به علاقه‌مندان کتاب‌های نا‌داستان:

اگر علاقه‌مند به متون ناداستان هستید نشر خوب خواندن این کتاب‌ها را به شما پیشنهاد می‌کند:

مغز جنسیت‌‎ زده، جینا ریپون، ترجمه‌ی رضا اسکندری آذر

انحراف ناپذیر، نیر ایال، جولی لی، ترجمه‌ی عادله میرزائی

در اهمیت کاری نکردن، جنی اودل، ترجمه‌ی فاطمه مدیحی

حرکت در سکون، رایان هالیدی، ترجمه‌ی امیر حسین رزاق

برای دسترسی به آثار سینمایی نشر‌خوب به اینجا سر بزنید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *