آیا کتاب‌های صوتی جایگزین کتاب‌های چاپی می‌شوند؟

کتاب های صوتی

مدیوم‌های هنری از کجا و به چه شکل متولد شدند؟ چه نیازی در وجود انسان‌ او را وادار به خلق پدیده‌ای کرد که به جز فراهم آوردن خوراکی برای ذهن و روح به هیچ کار دیگری نمی‌آمد؟

با نگاهی گذرا به آثار مکتوب تاریخ‌نگاران به راحتی می‌توان پی برد که مرور تاریخ و فرآیند شکل‌گیری تمدن‌های انسانی بدون بررسی تاریخ هنر امری محال و غیرممکن است.

چرا که هنر از زمان پیدایش انسان بر زمین، همواره مهم‌ترین ابزار برون‌ریزی درونیات او بوده است. گاهی برای غلبه بر ترس‌های ناشناخته‌اش از آن استفاده می‌کرد، گاهی برای ستایش و شکرگذاری از خدایانش و گاهی به قصد سرگرمی و تماشای جهانی خیالی و دور از زندگی روزمره‌اش!

در طول عمر چند هزار ساله‌ی هنر شاهد خلق مدیوم‌های هنری متفاوتی بوده‌ایم. چرا که هر بار و با ظهور نیاز‌های جدید در جامعه‌ی انسانی، ترکیب و هم‌نشینی مدیوم‌های مختلف سبب تولد مدیومی تازه می‌شد که پاسخگوی نیاز‌های زمانه باشد.

پس از گام گذاشتن به عصر مدرن و شیوه‌ی جدیدی از زندگی که پیش روی انسان گذاشت نیاز به کشف و ابداع مدیوم‌های تازه بیش از پیش خودنمایی کرد.

برای خرید کتاب صوتی مرگ و مرگ کینکاس به سایت نشر خوب سر بزنید.

جهان چگونه مدرن شد؟

بنا بر گفته‌های تاریخ‌نویسان در سال ۴۷۶ میلادی و همزمان با سقوط امپراطوری روم، دوران کلاسیک پایان یافت. سقوط و پایانی که منجر به شکل‌گیری فئودالیسم شد که نقش یک دوران گذار از تاریخ کلاسیک به قرون وسطی را ایفا کرد.

همزمان با قرون وسطی نخستین نطفه‌ها‌ی اندیشه‌هایی جدید در اروپا شکل گرفت که از میان آن‌ها می‌توان به اندیشه‌ی شهرنشینی و اندیشه‌ی تجارت جهانی اشاره کرد.

با رشد و بال‌پروری اندیشه‌ی تجارت جهانی بود که نیاز به انتقال سرمایه از نقاط مختلف جهان به مرکز اروپا به وجود آمد. تحولاتی که به مرور چهره‌ی اروپای قرون وسطی را تغییر داد و در همان زمان بود که اولین ریشه‌های مدرنیته از خاک اروپا سر بر آورد.

برای خرید اینترنتی کتاب‌های صوتی نشر خوب به اپلیکیشن فیدیبو سر بزنید.

ظهور مدرنیته و بازاندیشی در الگوهای کهن

 ظهور مدرنیته باعث کنار رفتن تفکر سنتی قرون وسطی و تکیه بر عقل‌گرایی شد. حال نوبت به آن رسید که انسان مدرن چهارچوب خشک جهان‌بینی کلیسایی را کنار زند و سنت‌های کهن را در شمایل و نگرشی تازه باز اندیشی کند. این باز اندیشی در سنت‌های گذشته اثر خود را بر مدیوم‌های مختلف هنری هم گذاشت.

به طوری که چه در شیوه و سبک آفرینش چه در شکل عرضه و انتقال آثار مختلف به مخاطب دگردیسی‌های شگرفی شکل گرفت. هر روز با ترکیب و در هم آمیختن تکنیک‌ها و ویژگی‌های مدیوم‌های مختلف، از تئاتر گرفته تا مجسمه‌سازی،‌ از موسیقی گرفته تا نقاشی، رنگی تازه به پیکر کهن‌‌سال هنر زده می‌شد.

این تغییر و پیشرفت که در دیدگاه و تفکر هنرمندان اتفاق می‌افتاد همزمان بود با رشد برق‌آسای تکنولوژی مدرن! حال ابزار‌های جدید ساخته‌ی تکنولوژی نه تنها در رشد و توسعه‌ی زندگی شهری، بلکه در آفرینش آثار هنری هم به کار گرفته می‌شد. سال‌های سال سپری شد و به قرن بیستم رسیدیم.

جایی که تکنولوژی و هنر صاحب فرزاندانی تازه شدند که هر کدام به یک اندازه در شکل‌گیری آن نقش داشتند. فرزندانی مانند عکاسی و سینما!

برای آشنایی با کتاب‌های صوتی و مزایای استفاده از آن‌ها اینجا کلیک کنید.

قرن جدید و تولد مدیومی دیگر

می‌توان گفت که تکرار شیوه‌های کهنه از بازآفرینی واقعیت در نقاشی باعث شد تا انسان شیفته‌ی هنر به ابداع مدیومی تازه برای بازآفرینی واقعیت بی‌اندیشد و دست به اختراع عکاسی بزند.

یا می‌توان در نظر گرفت در زمانی خاص، سالن‌های باشکوه و پر زرق و برق تئاتر و شیوه‌ی قصه‌پردازی خودنمایانه‌شان از حوصله‌ی مخاطبان بلندپرواز و خیال‌پرداز خارج شد. زمانی که فرصت اندیشدن به ترکیب عکاسی و تئاتر به وجود آمد و اختراع سینما ممکن شد.

حالا و پس از گذشتن دهه‌های نخستین قرن بیست و یکم و همزمان با سرعت سرسام‌آور تغییرات در زندگی انسان معاصر نیاز به تولد و پیدایش مدیومی دیگر احساس می‌شود.

مدیومی مختص به انسان‌ پر مشغله‌ی قرن جدید که شاید مثل گذشته زمانی برای تماشای فیلم‌ها و تئاتر‌ها و خواندن داستان‌های ادبی نداشته باشد. نهالی نوپا به اسم کتاب صوتی که به تازگی نامش را بر سر زبان  خیال‌پردازان و شیفتگان قصه‌گویی انداخته است.

در زمانه‌ای که همچنان نیاز به غرق شدن در دنیایی متفاوت از زندگی روزمره احساس می‌شود اما زمانی برای پرداختن به آن وجود ندارد، این کتاب‌های صوتی هستند که با طنین‌ انداختن در گوش‌ مخاطبان، راه را برای ورود به جهان‌های متفاوت باز می‌کنند. پدیده‌ای که حاصل ترکیب مدیوم‌های مختلفی مثل موسیقی و ادبیات است.

برای آشنایی با اپلیکیشن‌های کتاب صوتی رایج در ایران به اینجا سر بزنید.

کتاب صوتی

فرصتی برای شنیدن کتاب‌ها

با ظهور کتاب‌های صوتی دیگر نیازی نیست تا در میان ازدحام کار و مشغله‌های گوناگون لزوماً فرصتی چند ساعته بیابیم تا در گوشه‌ای دنج و آرام کتاب‌های خود را ورق بزنیم.

حالا که اپلیکشن‌های متعدد راه برآورده کردن تمامی نیازهایمان را در قالب موبایل‌ها و گجت‌ها فراهم کرده‌اند، می‌توان نیاز به غوطه‌ور شدن در دنیای کتاب و ادبیات را نیز به همین شیوه برطرف کرد.

حالا می‌توان در هر زمانی از شبانه‌روز، در هر نقطه‌ای که نیاز داریم به داستان‌های دور و غریب گوش فرا دهیم. بدون آنکه وقفه‌ای در زندگی روزمره‌مان ایجاد شود.

برای دسترسی به کتاب‌های صوتی نشر خوب اینجا کلیک کنید.

 

کتاب‌های شنیدنی نشر خوب  

نشر خوب هم همزمان با رشد و توسعه‌ی کتاب‌های صوتی، نیاز مخاطبان خود را نادیده نگرفته و مجموعه‌ای از چهار رمان خود را به تازگی به دوست‌داران ادبیات عرضه کرده است.

چهار رمان مطرح جهانی با داستان‌هایی پر کشش! با توجه به حال و هوای‌ هر کدام از این آثار، یک جنس متفاوت از فضاسازی صوتی و موسیقی در نظر گرفته شده است.

این طراحی وقتی شکلی کامل و پخته به خود می‌یابد که با صدای روایتگرانی آشنا به درام‌پردازی همراه می‌شود. روایتگرانی که در قالب سینما و تئاتر به درام‌پردازی مشغول بوده‌اند، حالا با صدای گرم و دلنشین‌شان ما را در جهان قصه‌های گوناگون فرو می‌برند.

 در ادامه‌ی این مقاله به شکلی خلاصه به معرفی این چهار کتاب گویا می‌پردازیم.

برای خرید کتاب صوتی خبرخوان به وب‌سایت نشر خوب سر بزنید.

رمان خبرخوان

نویسنده: پولت جیلز/ راوی: آتیلا پسیانی

کاپیتان جفرسون کایل کید با مسافرت‌های پیاپی در شمال ایالت تگزاس و روزنامه‌خوانی برای مخاطبان مشتاقی که سواد چندانی ندارند، امرار معاش می‌کند. کاپیتان، بیوه‌مردی سالخورده است که سه جنگ را از سر گذرانده و در دو تای آن‌ها شرکت داشته.

او اکنون در هفتاد و یک‌سالگی، از سیاحت آزادانه در جاده‌ها لذت می‌برد تا اینکه دست ‌بر قضا مأموریت خاصی را به عهده می‌گیرد: رساندن دخترکی یتیم نزد بستگانش در جنوب تگزاس که مستلزم عبور از جاده‌های پُرخطر است…

نسخه‌ی فیزیکی خبرخوان را در بخش کتاب‌های سایت نشر خوب پیدا می‌کنید.

رمان مرگ و مرگ کینکاس

نویسنده: ژورژه آمادو / راوی: علی مصفا

کتاب درباره‌ی اتفاقات پس از مرگ کینکاس، ولگرد معروف زاغه‌های سالوادورِ باهیاست. دو گروه از مردم بالای جسد وی حاضر شدند: دوستان و خانواده. در طول داستان می‌فهمیم که او بیست‌وپنج سال کارمند دولت بوده و بعد از بازنشستگی و در سن پنجاه‌سالگی به‌ یک‌باره خانه و زندگی را رها و خیابان‌گردی پیشه کرده است…

کتاب صوتی مرگ و مرگ کینکاس را می توانید به صورت اینترنتی سفارش دهید.

شازده کوچولو برای بزرگ‌ترها

نویسنده: روبرتو لیما نتو / راوی: بهاره افشاری

در کتاب «شازده کوچولو برای بزرگ‌ترها»، شازده کوچولو نمادی از خویشتن است. او کودکی جادویی است و از همین رو منبع بی‌پایان تخیّل و خلاقیت است و می‌تواند مسائل را حل کند…

نشر خوب امکان خرید اینترنتی شازده کوچولو برای بزرگ‌تر‌ها را نیز در اختیارتان گذاشته است.

رویای ایتالیایی

نویسنده: ویلادمیر لورچنکف / راوی: منصور ضابطیان

در کتاب رویای ایتالیایی در قالب طنزی گزنده و تلخ، کاستی‌های زندگی تعدادی روستایی روایت می‌شود که در پی یافتن کار و لقمه‌ای ‌نان، می‌خواهند خود را به هر قیمت به ایتالیا برسانند…

کتاب رویای ایتالیایی را در سایت نشر خوب پیدا می‌کنید.

شیوه‌ی دسترسی به کتاب‌های صوتی نشر خوب

اولین آثار منتشر شده از مجموعه‌‌ی کتاب‌های صوتی نشر خوب، کتاب‌های صوتی «خبرخوان» و «مرگ و مرگ کینکاس» هستند که نسخه‌ی الکترونیکی آن‌ها را می‌توانید از طریق اپلیکشن‌های خرید کتاب مانند اپلیکیشن فیدیبو تهیه کنید. نسخه‌ی فیزیکی این کتاب‌های صوتی نیز در قالب لوح فشرده در کتاب‌فروشی‌ها و وب‌سایت نشر خوب در دسترس شما قرار گرفته اند.

دو اثر دیگر از این مجموعه به زودی منتشر خواهند شد.

برای خرید نسخه‌ی اینترنتی هر کدام از این چهار کتاب به سایت نشر خوب سر بزنید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *