کتاب صوتی، راهی برای گوش سپردن به قصه‌ها

کتاب صوتی نشر خوب

ظهور عصر اطلاعات تغییرات بنیادینی در همه‌ی ابعاد زندگی ما رقم زده است. ادبیات و کتاب‌خوانی هم از این حجم عظیم تغییرات در امان نمانده‌اند. سرعت برق‌آسای زندگی معاصر باعث شده دیگر زمان کافی برای غرق شدن در دنیای جذاب و هیجان‌انگیز کتاب‌ها برای ما باقی نماند.

کتاب‌های کاغذی که پیش از ورود ما به این شیوه‌ی جدید از زندگی، همواره پای ثابت اوقات فراغت و تنهایی‌مان بودند حالا در میان قفسه‌ی کتابخانه‌ها خاک می‌خورند. اما پیشرفت و گسترش فناوری دیجیتال راه آشتی دوباره با دنیای کتاب را به شیوه‌ای متفاوت پیش رویمان گذاشته است. شنیدن قصه‌ها به جای خواندن آن‌ها یکی از این مسیرهای بازگشت به جهان ادبیات است. گوش سپردن به کتاب‌های گویا؛ کتاب‌هایی از جنس فرکانس و صوت!

برای تهیه‌ی کتاب صوتی خبرخوان به سایت نشر خوب سر بزنید.

دنیای دیجیتال و کتاب‌

همه‌ی ما می‌دانیم که شاید هیچ چیز نتواند جای احساس واقعی کتاب خواندن در شکل فیزیکی آن را بگیرد. حس خوبی که از لمس، شنیدن صدا و استشمام بوی کاغذ می‌گیریم، اشتهای ذهن و روح‌مان را به خواندن و ورق زدن دو چندان می‌کند. اما باید در نظر گرفت که تمام اجزای زندگی‌مان روز به روز کوچک و کوچک‌تر می‎شوند. دنیای صفر و یک این امکان را به ما می‌دهد که سبک‌تر قدم برداریم.

تا جایی که دیگر نیازی به حمل کتاب‌های قطور نداشته باشیم و بتوانیم تمام محتوای کتابخانه‌های عظیم خود را در یک تلفن همراه که حجمی به اندازه‌‎ی کف دستمان دارد جای دهیم. این دقیقاً جایی‌ست که دنیای دیجیتال تا اندازه‌ای صدماتی که به فرهنگ کتابخوانی زده است را جبران می‌کند.

حالا شاید بتوان تصور کرد که کوچکتر شدن کتاب‌های حجیم و راه‌های جایگزینی که به جای خواندن خط به خط آن‌‎ها پیش رو داریم حتی می‌تواند کیفیت و کمیت مطالعات‌مان را افزایش دهد.

برای خرید نسخه‌ی فیزیکی کتاب صوتی خبرخوان به سایت نشر خوب سر بزنید

نیمه‌ی تاریک کتاب‌های فیزیکی

کتاب‌های فیزیکی همزمان با ویژگی‌های مثبت غیر قابل انکارشان گاهی اوقات لطمه‌های جبران‌ناپذیری به محیط زیستمان وارد می‌کنند. نسخه‌های دیجیتال کتاب‌ها را تصور کنید که در قالب لوح‌های فشرده در دسترس شنوندگان و خوانندگان قرار می‌گیرند. لوح‌های فشرده‌ای که بی شک پس از زمانی کوتاه یا طولانی تبدیل به زباله می‌شوند و توده‌ی غول‌آسای پسماندهای شهری را حجیم‌تر می‌کنند.

حال نگاهی بیاندازیم به کتاب‌های کلاسیکِ کاغذی‌مان و دشمنی‌شان با طبیعت. آمارهای رسمی به ما می‌گویند که در هر 4 ثانیه به اندازه‌ی مساحت یک زمین فوتبال از پوشش جنگلی جهان کاسته می‌شود.

درختانی که بخش زیادی از آن‌ها صرف تولید اوراق کاغذی می‌شوند. با جایگزین کردن نسخه‌های پی دی اف به جای کتاب‌های کاغذی و نسخه‌های الکترونیک کتاب‌های صوتی به جای شکل فیزیکی‌ آن‌ها می‌توان قدمی بزرگ در راه حفاظت از محیط زیست برداشت.

کتاب گویا خبرخوان

کتاب‌های شنیدنی نشر خوب

همزمان با رشد چشم‌گیر گرایش علاقه‌مندان کتاب به کتاب‌های صوتی، نشر خوب هم برای پاسخ به نیاز شنیداری مخاطبان خود وارد این عرصه شد. نشر خوب چهار رمان از آثار چاپ شده‌ی خود را که همگی دارای داستان‌هایی پر کشش و جذاب هستند، به تازگی در قالب کتاب‌های صوتی آماده‌ی عرضه به علاقه‌مندان کتاب کرده است.

رمان خبرخوان

نویسنده: پولت جیلز/ راوی: آتیلا پسیانی

برای دسترسی به اطلاعات بیشتر درباره‌ی خبرخوان اینجا کیلیک کنید.

رمان مرگ و مرگ کینکاس

نویسنده: ژورژه آمادو / راوی: علی مصفا

مقاله‌ی مرگ و مرگ کینکاس را در بخش یادداشت‌های نشر خوب پیدا کنید.

شازده کوچولو برای بزرگ‌ترها

نویسنده: روبرتو لیما نتو / راوی: بهاره افشاری

هر آنچه که می‌خواهید درباره‌ی شازده کوچولو برای بزرگ‌ترها بدانید را با یک کلیک بیابید.

رویای ایتالیایی

نویسنده: ویلادمیر لورچنکف / راوی: منصور ضابطیان

اطلاعات رویای ایتالیایی را در سایت نشر خوب بخوانید.

کتاب صوتی خبر‌خوان با صدای آتیلا پسیانی اولین اثر این مجموعه است که دوست‌داران کتاب گویا می‌توانند از طریق اپلیکشن‌های فیدیبو، طاقچه، کتاب‌راه و نوار آن را تهیه کنند. خبرخوان داستانی پر ماجرا را در میان بیابان‌های تگزاس روایت می‌کند.

در ادامه‌ی این مقاله به بررسی این چهار اپلیکشن مطرح در زمینه‌ی کتاب‌خوانی می‌پردازیم.

برای خرید کتاب صوتی خبرخوان به سایت نشر خوب سر بزنید.

فیدیبو

فیدیبو را می‌توان پر طرفدارترین اپلیکیش  کتاب‌خوانی در ایران خواند. اپلیکشن فیدیبو در سال 1392 راه‌اندازی شد و در مدتی کوتاه محبوبیت فراوانی میان علاقه‌مندان به کتاب الکترونیک پیدا کرد. امکان دسترسی به کتب دیجیتال با شیوه‌ای ساده و ارزان از مهم‌ترین ویژگی‌های این اپلیکیشن است. فیدیبو علاوه بر آرشیو بزرگ کتاب‌های الکترونیکش که نزدیک به 7000 کتاب در آن جای گرفته است، یکی از برترین عرضه‌کنندگان کتاب صوتی به شمار می‌رود و مجموعه‌ای از این آثار گویا را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.

اپلیکشن فیدیبو همچنین اولین ارائه دهنده‌ی دستگاه کتاب‌خوانی در ایران است. صاحبان این برند در سال 1397 دستگاه کتاب‌خوان فیدیبو را راهی بازار کردند که به شکل مستقیم متصل به آرشیو کتاب‌های الکترونیک آن است.

از مهم‌ترین مزایای فیدیبو می‌توان به وجود حالت مطالعه در تاریکی شب، امکان تغییر فونت متن و امکان استفاده‌ی همزمان سه دستگاه از یک حساب کاربری اشاره کرد.

کتاب صوتی خبرخوان را از اپلیکیشن فیدیبو تهیه کنید.

طاقچه

در میان اپلیکشن‌های کتاب‌خوانی موجود، طاقچه بزرگ‎‌ترین آرشیو کتاب دیجیتال را در اختیار دارد. آرشیوی که نزدیک به 50000 عنوان کتاب را کنار هم جمع کرده است. طاقچه در سال 1393 به بازار عرضه شد، به سرعت نام خود را به گوش علاقه‌مندان کتاب رساند و در جشنواره‌ی رسانه‌های دیجیتال به عنوان یکی از اپلیکیشن‌های برتر انتخاب شد.

«طاقچه‌ی بی‌نهایت» ویژگی خاص و بارز این اپلیکیشن است. طاقچه‌ی بی‌‎نهایت این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که با پرداخت هزینه‌ای اندک بتوانند در بازه‌ی زمانی معین به همه‌ی کتاب‌های موجود در آرشیو دسترسی داشته باشند. در محیط این اپلیکیشن یک شبکه‌ی اجتماعی کوچک هم به چشم می‌خورد که در آن کاربران تجربه‌ی خود از خواندن آثار مختلف را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

کتاب صوتی خبرخوان را از اپلیکیشن طاقچه تهیه کنید.

کتاب‌راه

اپلیکیشن کتاب‌راه نیز به عنوان یکی دیگر از محیط‌های دیجیتال مختص به کتاب‌خوانی شناخته می‌شود. کتاب‌راه نسبت به فیدیبو و طاقچه آرشیو کوچک‌تری دارد و به همین نسبت کاربران کمتری آن را دنبال می‌کنند. اما محیط کاربری بسیار قدرتمند آن که فضایی سهل و آسان را برای خوانندگان فراهم می‌‎کند باعث شده که همچنان رقیبی جدی برای سایر اپلیکشن‌های هم ترازش محسوب شود. تیم پشتیبانی این اپلیکیشن هم بهترین شیوه‌ی رسیدگی به نیازهای کاربران را در مقایسه با سایرین به خود اختصاص داده است.

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز کتاب‌راه هدیه‌ا‌ی‌ست که هر هفته به کاربران خود اهدا می‌کند. این اپلیکیشن هر هفته یک کتاب را به صورت رایگان در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد.

کتاب صوتی خبرخوان را از اپلیکیشن کتاب‌راه تهیه کنید.

نوار

نوار اپلیکیشنی است که دامنه‌ی فعالیتش را به طور کامل به تهیه و توزیع کتاب صوتی اختصاص می‌دهد. نوار، بزرگترین عرضه کننده‌ی محتوای صوتی در ایران است و با معتبرترین ناشران داخلی جهت ارائه‌ی آثار صوتی فعالیت می‌کند. این اپلیکیشن توسط گروه نرم افزاری Navaar audio books به رایگان بر روی گوگل پلی قرار گرفت و در سال‌های گذشته نقشی بسیار مهم در آشنایی عموم مردم با پدیده‌ی کتاب گویا داشته است.

مهم‌ترین ویژگی اپلیکشن نوار به روزرسانی دائم آن است. به شکلی که کاربران آن همواره با جدیدترین آثار صوتی، یعنی کتاب‌ها، خلاصه‌ کتاب‌ها و پادکست‌های متنوع رو به رو می‌شوند.

کتاب صوتی خبرخوان را از اپلیکیشن نوار تهیه کنید.

ویژگی مشترک؛ محیط ساده و صمیمی

هر کدام از این چهار اپلیکیشن دارای محیط‌های ساده و صمیمی هستند که چرخ زدن در محیط آن‌ها را  برای کاربران تبدیل به جستجویی لذت‌بخش می‌کنند. اپلیکیشن‌هایی که روز به روز جای خود را در فرهنگ کتاب‌خوانی ایران بیشتر باز کرده و نقشی اساسی در رشد و بلوغ ادبیات‌ ما ایفا می‌کنند.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *