کتاب صوتی و مزایای استفاده از آن

کتاب صوتی

ما در زمانه‌ای زیست می‌کنیم که تکنولوژی و ابزارهای مدرن ساخت بشر، هر روز بیش از پیش شیوه‌ی زندگی‌مان را دستخوش تغییر می‌کنند. رابطه‌ی فیزیکی با جهان اطراف هر روز در مقیاس بزرگتری نسبت به قبل جای خود را به ارتباط مجازی می‌دهد.

از کوچکترین و ساده‌ترین عادات زندگی مثل خرید‌های روزانه تا جزییات پیچیده‌ا‌ی که در شغل و حرفه‌مان با آن سر و کار داریم. سرعت سرسام‌آور این تغییرات موجب از دست رفتن گنجینه‌های گرانبهای بسیاری شده که انگار در زندگی پیشین خود جا گذاشته‌ایم.

پیش از پا گذاشتن به این جهان تازه، همواره فرصتی برایمان پیش می‌آمد تا دقایقی  را در طول روز به گوشه‌ای بنشینیم و به دور از هیاهوی کار و مشغله‌‌های متعدد با گرفتن کتابی به دست خود را درون دنیایی از خیال و قصه غرق کنیم. خود را در جسم شخصیت‌های دیگر ببینیم، به جای آن‌ها متولد شویم، سفر کنیم، با حوادث متعدد دست به گریبان شویم و…

حال که این لحظه‌های فراغت و هم‌نشینی با کاغذها و حروف چاپی را از دست داده‌ایم باز هم راهی برای بازگشت به جهان قصه‌ها برایمان باقی مانده؟

 برای تهیه‌ی کتاب خبر‌خوان و سایر آثار نشر خوب اینجا را کلیک کنید.

 

نجات ثانیه‌های از دست رفته

کافی‌ست به یاد بیاوریم که تا چه اندازه ساعت‌های مفید زندگی روزمره‌مان را در ترافیک از دست می‌دهیم. شاید احساس کلافگی که همیشه هنگام انتظار کشیدن در ترافیک تجربه می‌کنیم، به دلیل این باشد که شاهد از دست رفتن ثانیه‌هایی  هستیم که می‌توانستیم آن‌ها را صرف تجربه‌ای مفید و لذت‌بخش بکنیم.

طبق آخرین تحقیقات انجام شده، ساکنین شهرهای بزرگ هر روز برای سفر از یک مبدأ به مقصدی مشخص باید چیزی در حدود یک ساعت از زمان خود را در ترافیک خیابان‌ها و بزرگراه‌های شلوغ از دست بدهند. حال اگر فرض کنیم که در هر شبانه‌روز تنها یک بار مسیری درون‌شهری را طی می‌کنیم، در طول یک سال بیش از ۳۰۰ ساعت از زمان خود را از دست خواهیم داد! خوب می‌دانیم که برای بسیاری از ما سفرهای روزانه‌ی درون شهری دو یا حتی چند برابر این مثال فرضی‌ است که زمان از دست رفته‌مان در طول یک سال را به رقمی هولناک‌تر تبدیل خواهد کرد…

برای تهیه‌ی کتاب مرگ و مرگ کینکاس و سایر آثار نشر خوب اینجا را کلیک کنید.

 

کتاب صوتی نشر خوب

کتاب‌های شنیدنی

در این میان با کمی اندیشدن می‌توان راهی را برای نجات این ثانیه‌های مرده پیدا کرد. راهی که شاید مسیر بازگشت به جهان ادبیات را نیز به ما نشان دهد. گوش سپردن به کتاب‌هایی از جنس صدا و فرکانس!

کتاب‌های صوتی و گویا به ما امکان می‌دهند که این زمان‌های سرشار از بیهودگی را دوباره با قصه‌ها و کلمات احیا کنیم. خلوت‌مان را با اندیشه‌ی بزرگان ادبیات پر کنیم و در دنیای هیجان انگیز قصه‌هایشان غوطه‌ور شویم.

هر آنچه می‌خواهید درباره‌ی کتاب شازده کوچولو برای بزرگ‌ترها بدانید را اینجا پیدا کنید.

 

تاریخچه‌ی کتاب صوتی

کنگره‌ی آمریکا در دهه‌ی ۳۰ میلادی، بانی تولد اولین کتاب صوتی جهان بود. این کنگره در سال ۱۹۳۱ برای تامین نیاز نابینایان به کتاب، دستور اجرای طرحی با نام « پروژه کتاب برای افراد نابینا » را صادر کرد که در نهایت در ۱۹۳۲ به اجرا در آمد. یک سال بعد و در سال ۱۹۳۳، جان هرینگتون، مردم‌شناس آمریکایی سفری طول و دراز را در آمریکای شمالی آغاز کرد تا بتواند تاریخ قبیله‌های بومی آن منطقه را بر روی لوح آلومینیومی ضبط کند. پروژه‌ی هرینگتون تبدیل به قصه‌هایی چند تکه و کولاژ گونه از آب در‌آمد که سهم بسیار بزرگی در رشد و فراگیری کتاب صوتی داشت.

 

کتاب صوتی در ایران

در ایران هم دکتر علی اصغر آموزگار  که خود معلم نابینایان به حساب می‌آمد، در سال ۱۳۰۷ پایه‌های تولد نخستین کتاب صوتی را برای پاسخ به نیاز نابینایان بنیان نهاد. در سال‌های اخیر با گسترش محبوبیت رسانه‌های ارتباط جمعی و شبکه‌های اینترنتی در میان مردم، پدیده‌ی کتاب صوتی هم رشد چشم‌گیری داشته است.

در حال حاضر کتاب‌های صوتی بسیاری در زمینه‌های مختلف توسط انتشارات‌های متعدد ایرانی تولید شده‌اند. ورود هنرمندان، چهره‌ها و صداهای آشنا به این حوزه نیز تاثیر بسیار زیادی در استقبال عمومی از این کتاب‌های گویا داشته‌اند.

 برای خرید اینترنتی کتاب رویای ایتالیایی به سایت نشر خوب سر بزنید.

 

مزایای استفاده از کتاب صوتی

اگر چه بسیاری از ویژگی‌های نسخه‌ی فیزیکی کتاب در فرآیند تبدیل شدن آن به یک قطعه‌ی صوتی از دست می‌رود، اما شنیدن متون از این طریق مزایای بسیار زیادی را هم به همراه دارد که شاید نتوان آن‌ها را در نسخه‌های فیزیکی یافت. برای مثال می‌توان از امکان ایجاد اتمسفر و فضاسازی صوتی گفت. تصور کنید که در میان داستان یک کتاب، همراه با راوی اثر پا به جنگلی تاریک می‌گذاریم که نویسنده با ترکیب واژه‌ها و کنار هم قرار دادن جملات سعی در توصیف آن داشته است.

شنیدن چنین صحنه‌ای از یک رمان در مقایسه با خواندن آن یک آورده‌ی مهم برای ما خواهد داشت. در نسخه‌ی گویا، تکنیک‌ها و ابزار‌های ساخت اتمسفر صوتی به یاری روایت آمده و تجربه‌ای شنیداری از حضور در همان جنگل با انواع صداهای پیرامونش را برای ما فراهم می‌کنند. از دیگر مزایای کتاب صوتی، می‌توان به امکان گوش سپردن به آن در هنگام حرکت اشاره کرد. عملی که به راحتی نمی‌توان آن را با نسخه‌های فیزیکی تجربه کرد، چرا که خواندن متون در هنگام حرکت معمولاً همراه با احساس سرگیجه و تهوع خواهد بود.

برای دسترسی به یادداشت کتاب شازده کوچولو برای بزرگتر‌ها به اینجا سر بزنید.

 

کتاب‌های صوتی نشر خوب

نشر خوب چهار رمان از آثار چاپ شده‌ی خود را که همگی دارای داستان‌هایی پر کشش و جذاب هستند، به تازگی در غالب کتاب‌های صوتی آماده‌ی عرضه به علاقه‌مندان کتاب کرده است. کتاب‌های صوتی نشر خوب با صدای خاطره‌انگیز چهار قصه‌گوی نام‌آشنا روایت می‌شوند.

قصه‌گویانی که به خوبی اصول فنی قصه‌پردازی را می‌شناسند و پیش از این شاهد هنرنمایی آن‌ها در حوزه‌ی سینما و تلویزیون بوده ایم. این راویان آتیلا پسیاتی، علی مصفا، بهاره افشاری و منصور ضابطیان هستند. هنرمندانی که همواره متخصص قرار دادن روح خود در جسم شخصیت‌های خیالی بوده و با تکیه بر تجربه و تکنیک‌های بیانی خود، لحظه به لحظه‌ی زندگی شخصیت‌های داستان را برای شنونده زنده کرده‌اند.

در ادامه‌ی این مقاله هر کدام از قصه‌های این مجموعه را به شکل جداگانه معرفی می‌کنیم.

بدون خروج از خانه و تنها با چند کلیک می‌توانید کتاب خبرخوان را به صورت اینترنتی خریداری کنید.

 

رمان خبرخوان

نویسنده: پولت جیلز/ راوی: آتیلا پسیانی

کاپیتان جفرسون کایل کید با مسافرت‌های پیاپی در شمال ایالت تگزاس و روزنامه‌خوانی برای مخاطبان مشتاقی که سواد چندانی ندارند، امرار معاش می‌کند. کاپیتان، بیوه‌مردی سالخورده است که سه جنگ را از سر گذرانده و در دوتای آن‌ها شرکت داشته. او اکنون در هفتاد و یک‌سالگی، از سیاحت آزادانه در جاده‌ها لذت می‌برد تا اینکه دست‌برقضا مأموریت خاصی را به عهده می‌گیرد: رساندن دخترکی یتیم نزد بستگانش در جنوب تگزاس که مستلزم عبور از جاده‌های پُرخطر است…

نسخه‌ی فیزیکی خبرخوان را در بخش کتاب‌های سایت نشر خوب پیدا می‌کنید.

 

رمان مرگ و مرگ کینکاس

نویسنده: ژورژه آمادو / راوی: علی مصفا

کتاب درباره‌ی اتفاقات پس از مرگ کینکاس، ولگرد معروف زاغه‌های سالوادورِ باهیاست. دو گروه از مردم بالای جسد وی حاضر شدند: دوستان و خانواده. در طول داستان می‌فهمیم که او بیست‌وپنج سال کارمند دولت بوده و بعد از بازنشستگی و در سن پنجاه‌سالگی به‌ یک‌باره خانه و زندگی را رها و خیابان‌گردی پیشه کرده است…

مرگ و مرگ کینکاس را می توانید به صورت اینترنتی سفارش دهید.

 

شازده کوچولو برای بزرگ‌ترها

نویسنده: روبرتو لیما نتو / راوی: بهاره افشاری

در کتاب «شازده کوچولو برای بزرگ‌ترها»، شازده کوچولو نمادی از خویشتن است. او کودکی جادویی است و از همین رو منبع بی‌پایان تخیّل و خلاقیت است و می‌تواند مسائل را حل کند…

نشر خوب امکان خرید اینترنتی مسحور را نیز در اختیارتان گذاشته است.

 

رویای ایتالیایی

نویسنده: ویلادمیر لورچنکف / راوی: منصور ضابطیان

در کتاب رویای ایتالیایی در قالب طنزی گزنده و تلخ، کاستی‌های تعدادی روستایی روایت می‌شود که در پی یافتن کار و لقمه‌ای ‌نان، می‌خواهند خود را به هر قیمت ممکن به ایتالیا برسانند…

رویای ایتالیایی را در بخش کتاب‌های سایت نشر خوب پیدا می‌کنید.

 

شیوه‌ی دسترسی به کتاب‌های صوتی نشر خوب

 

اولین اثر منتشر شده از مجموعه‌‌ی کتاب‌های صوتی نشر خوب، رمان «خبرخوان» است که نسخه‌ی الکترونیکی آن را می‌توانید از طریق اپلیکشن‌های خرید کتاب مانند اپلیکیشن فیدیبو تهیه کنید. نسخه‌ی فیزیکی این کتاب صوتی نیز در قالب لوح فشرده در کتاب‌فروشی‌ها و وب‌سایت نشر خوب در دسترس شما قرار گرفته است.

۳ اثر دیگر از این مجموعه پس از انتشار رمان خبرخوان به زودی منتشر خواهند شد.

برای خرید نسخه‌ی اینترنتی هر کدام از این چهار کتاب به سایت نشر خوب سر بزنید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *