سرزمین پاپکورن و سینما

زندان عروسک

من قصد ندارم به بچه‌هایم یادآوری کنم که برای اینکه من امروز بتوانم راحت زندگی کنم، کسی جانش را از دست داده است. خوش ندارم وقتی رُی سوم در سینما نشسته است و دارد جنگ ستارگان یا هر فیلم دیگری را تماشا می‌کند، به این فکر کند که نشستن و خوردنِ پاپ کورن، حقی است که در ازای جان کسی به دست آمده است؛ اصلاً خوش ندارم، یا بهتر است بگویم زیاد خوش ندارم. باید دستور‌العمل را درست بنویسم. سلسشیال هم قول می‌دهد هرگز به بچه‌هایمان نگوید باید دو برابر کار کنند که تازه نصف دیگران گیرشان بیاید. می‌گفت: “حتی اگه همچین چیزی حقیقت داشته باشه، گفتنش به یه بچه‌ی پنج ساله چه معنایی می‌تونه داشته باشه؟”

زندان عروسک

 بخشی از گفته‎های رُی، شخصیت اصلی رمان زندان عروسک، تازه ترین اثر تیاری جونز، رمان نویس آمریکایی را خواندید که به تازگی با ترجمه‌ای از رضا پوینده توسط نشر خوب روانه‌ی بازار کتاب شده است.

خواننده‌ی آشنا به ادبیات و فرهنگ آمریکا تنها با خواندن همین چند سطر به خوبی می‌تواند به درونمایه‌ی زندان عروسک دست پیدا کند. راوی این خطوط شخصیتی‌ است از طبقه‌ای که «باید دو برابر کار کند که تازه نصف دیگران گیرش بیاید» سیاهپوستی ساکن سرزمین پاپکورن و سینما، آمریکا!

برای خرید اینترنتی کتاب زندان عروسک به بخش کتاب‌ ها در سایت نشر خوب سر بزنید.

درباره‌ی کتاب

کتاب زندان عروسک چهارمین رمان خانم جونز است که روایتگر رابطه‌ی عاطفی یک زوج سیاهپوست آفریقایی- آمریکایی به نام رُی و سلسشیال است که همزمان با اولین سالگرد ازدواجشان برای دیدار با والدین رُی به ایالتی دیگر سفر می‌کنند. سفری که زندگی مشترک آن‌ها را در آستانه‌ی فروپاشی قرار می‌دهد چرا که رُی به اتهام انجام جرمی نامعلوم دستگیر می‌شود.

جونز در زندان عروسک کالبد روانی شخصیت‌هایش را می کاود و این کار را آنقدر ادامه می‌دهد تا خواننده‌اش را بی هیچ واسطه‌ای به عمیق‌ترین سطح عواطف و احساسات زوجی برساند که در محیط پیرامونشان به عنوان یک اقلیت شناخته می‌شوند.

همزمان با کنار زدن لایه‌های عاطفی و روانی رابطه‌ی آنها، طعم تلخ زندگی در جامعه‌ای نژاد‌پرست را به خواننده می‌چشاند و هر لحظه میزان همذات‌پنداری او را با شخصیت‌‌های داستان افزون می‌کند.

زندان عروسک و ادبیات عاشقانه

ادبیات عاشقانه قدمتی به اندازه‌ی کل تاریخ ادبیات دارد. از رمان و داستان کوتاه‌های مدرن گرفته تا شعرها و نمایشنامه‌های باستانی.

زندان عروسک هم در کنار لایه‌های سیاسی و اجتماعی آن، یک داستان رمانتیک به حساب می‌آید که لحن روان و شخصیت‌های معاصرش باعث شده تا مخاطب هنگام خواندن کتاب، در تک تک لحظاتی که رُی و سلسشیال عواطف‌شان را بیرون می‌ریزند خود را به جای یکی از آن دو تصور کند. ویژگی منحصر به فردی که اثر جونز را در کنار بهترین آثار رمانتیک هزاره‌ی جدید قرار می‌دهد.

زندان عروسک را در بخش کتاب‌های سایت نشر خوب پیدا می‌کنید.

یوزف. کا در کالبد یک سیاهپوست

شخصیت رُی در رمان تیاری جونز سفری کافکا‌‌ وار را طی می‌کند. درست مثل قهرمان معروف‌‌ترین رمان کافکا (Trial) مصائب جرمی را متحمل می‌شود که هرگز آن را مرتکب نشده است. انگار که یوزف. کا در یک زندگی دیگر هم عصر با تماشگران «جنگ ستارگان» متولد شده است.

این بار در جسم یک سیاهپوست و در مکانی به نام آمریکا، باز هم باید پله‌های تو در توی دادگاهی بی‌قاضی را طی کند که از شرح آن عاجز است. رُی در بخشی از داستان، پس از گذراندن دوران مجازاتش، در نامه‌ای خطاب به سلسشیال درست از همین عجز و ناتوانی می‌نویسد:

«مردم این حوالی فکر می‌کنند که من در زندان رستگار شده‌ام. اما زندان آیینه‌سرایی جن‌زده است؛ ممکن نبود من در آنجا بتوانم به حقیقت دست یابم. وقتی سعی می‌کنم این را برایشان توضیح دهم، از درِ این پرسش وارد می‌شوند که آیا من مسلمانم؟ چون به کلیسا تعلق‌خاطر ندارم؛ هر چند می‌دانند خودم را مرد خدا تصور می‌کنم. واقعاً نمی‌توانم جزئیاتش را برایشان توضیح دهم، چون برای خودم هم قابل توضیح نیست.»

شیوه‌ی روایت

زندان عروسک داستانش را از نقطه نظر چهار راوی نقل می‌کند. راویانی که داستانی واحد را با توجه به موقعیت و میزانسنی که در آن قرار گرفته اند شرح داده و به انتها می‌رسانند. طبق آنچه که خود تیاری جونز درباره‌ی روایت داستانش گفته، نسخه‌های ابتدایی زندان عروسک تنها از نقطه نظر شخصیت سلسشیال روایت می‌شده است.

جونز پس از آنکه واکنش‌های منفی تعدادی از خوانندگانش را نسبت به شخصیت سلسشیال و تصمیمات او مشاهده می‌کند، قصد به بازنویسی مجدد رمان کرده و این بار شرح قصه را میان شخصیت‌های اثرش تقسیم می‌کند. به این ترتیب مخاطب برای همذات‌پنداری دامنه‌ی وسیعی از شخصیت‌های داستان را در اختیار دارد.

زندان عروسک را می توانید به صورت الکترونیکی خریداری کنید.

درباره‌ی نویسنده

تیاری جونز نویسنده­‌ی چهل و هشت ساله­ی آمریکایی است که پیش از زندان عروسک سه رمان دیگر به نام‌های تَرک آتلانتا، ناگفته و گنجشک نقره‌ای در کارنامه‌اش به چشم می‌خورد. او دانشیار دانشگاه نیوآرک است و تاکنون جوایز و عناوین بسیاری را به خود اختصاص داده که از جمله‌ی آنها می‌توان به جایزه­ی لیلیان اسمیت اشاره کرد که به نویسندگان مبارز علیه نژادپرستی اهدا می‎شود.

زندان عروسک

نظرات خوانندگان درباره‌ی زندان عروسک

زندان عروسک همزمان با انتشارش در سال 2018 با استقبال شگفت انگیزی رو به رو شد و نقدهای مثبت بسیاری از چهره‌های شناخته شده‌ی جهان دریافت کرد که از جمله‌‌ی آن‌ها می‌توان به باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا و اپرا وینفری اشاره کرد. در ادامه گزیده‌ی از نقدهایی که بر روی این کتاب در نشریات مختلف چاپ شده را می‌خوانیم:

پیپل (People)

خانم جونز در این کتاب به شکل انتقادی به ناعدالتی در سیستم قضایی نسبت به سیاهپوستان در آمریکا می‌پردازد و این موضوع را هنرمندانه به چالش می‌کشد. بخشی از کتاب نامه‌هایی است که شخصیت اصلی داستان با همسرش رد و بدل می‌کند. این موضوع باعث می‌شود مخاطب در سطح بسیار دقیق و ظریفی وارد زندگی خصوصی شخصیت‌ها شود تا خودش بتواند درباره‌ی آن‌ها قضاوت کند.

نیویروک تایمز (New York Times)

این رمان بسیار شاعرانه و هنرمندانه، واژگونی و تخریب یک زندگی زناشویی را نشان می‌دهد و بر ناعدالتی بر جامعه، سیستم قضایی و مردم جامعه تمرکز دارد. کتاب همچنین از مسائلی نظیر بچه‌دار شدن خارج از ازدواج و نداشتن پس زمینه خانوادگی، روابط زناشویی، روابط عروس با خانواده همسر و سقط جنین می‌پردازد. نویسنده چون خود رنگین پوست است، به نحو احسن توانسته صدای رسای این قشر باشد و حرف دل آنها را به گوش مخاطبان برساند.

لس آنجلس تایمز (Los angles times)

این کتاب در مجموع یک داستان عاشقانه است. داستانی عاشقانه همراه با نیم نگاهی به بی‌عدالتی و تبعیض نژادی. خانم جونز در این کتاب سعی دارد نشان دهد که همچنان در سیستم قضایی آمریکا برای شهروندان آفریقایی-آمریکایی ناعدالتی موج می‌زند. این کتاب بیانی قدرتمند، تاثیرگذار و در عین حال لطیف و ادبی دارد.

نیوز دی (Newsday)

شخصیت‌های رمان افرادی موفق، تحصیل‌کرده و باانگیزه هستند، اما سیاه‌پوستند و این مسئله در آمریکا هنوز شرایط زندگی سیاه‌پوستان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. مخاطب به عنوان یک قاضی می‌تواند از بیرون به روابط عاشقانه، زناشویی، اجتماعی و خانوادگی شخصیت‌ها نگاه کند. نویسنده حتی این امکان را فراهم می‌کند که مخاطب بتواند نامه‌های خصوصی و افکار درونی شخصیت‌ها را نیز ببیند و بتواند قضاوتی عادلانه داشته باشد. برعکس جامعه‌ای که سیستم قضایی ناعادلانه‌ای دارد، نویسنده امیدوار است مخاطبانش بتوانند عادلانه قضاوت کنند.

به بخش کتاب‌‌ها در سایت نشر خوب سر بزنید تا به کتاب زندان عروسک دسترسی پیدا کنید.

پیشنهاد نشر خوب به علاقه‌مندان ادبیات آمریکا

اگر علاقه‌مند به گونه‌ای از ادبیات داستانی هستید که در آن موضوعات سیاسی و اجتماعی مورد نقد قرار می‌گیرد، نشر خوب خواندن این کتاب‌ها را به شما پیشنهاد می‌کند:

زنان محله استپفورد، ایرا لوین، ترجمه‌ی شیما طیبی جزایری

در بند اعدام، آنتونی ری هینتون، لارا لاو هاردین، ترجمه‌ی مریم رئیسی

پسران نیکل، کولسون وایت‌هد، ترجمه‌ی غلامرضا صراف

مرغ مگس‌خوار، لانتیسیا کولومبانی، ترجمه‌ی نرگس کریمی

کتاب زندان عروسک و دیگر رمان‌های منتشر شده توسط نشر خوب را در بخش کتاب‌ها جستجو کنید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *