شازده کوچولو برای بزرگتر‌ها،رویای ماندن در جهان کودکی

خرید اینترنتی شازده کوچولو

کتابی که با الهام از رمان شازده کوچولو نوشته‌ی آنتوان دو سنت اگزوپری نوشته شده است. این اثر گنج‌های مدفون و پنهان در این شاهکار ادبی (شازده کوچولو) را با تکیه بر اسطوره و برخی مفاهیم روانشناسی یونگ بیرون می‌کشد. کتاب درست مانند اثر اگزوپری با سقوط یک خلبان در صحرایی خالی از سکنه آغاز می‌شود. در ادامه قهرمان خود را در سفری درونی برای رسیدن به مفهوم خویشتن می‌اندازد.

خود اگزوپری قهرمان این سفر است و شخصیت‌هایی شبیه شازده کوچولو و پیرمردی خردمند او را در رسیدن به معنای خویشتن همراهی می‌کنند. راوی لحظه به لحظه درون دریایی از معنا غوطه ور می‌شود و داستان‌هایی از کتاب مقدس، فلسفه بودیسم و اساطیر یونان را می‌آموزد.

اما سوال اصلی اینجاست؛ چه چیز در شخصیت اگزوپری وجود داشته که باعث شده روبرتو لیما قهرمان رمانش را هم نام او انتخاب کند؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا بهتر است کمی از خود شخصیت اگزوپری حرف بزنیم.

برای خرید اینترنتی کتاب شازده کوچولو برای بزرگتر‌ها به بخش کتاب‌ ها در سایت نشر خوب سر بزنید.

آنتوان دو سنت اگزوپری

سنت اگزوپری در سال ۱۹۰۰ در خانواده‌ای اشرافی در فرانسه متولد شد. او پدرش را در چهار سالگی از دست داد و کودکی‌اش را در جمع زنان در خانه‌ی ییلاقی مجللی سپری کرد. مادر، خواهران بزرگتر، خاله، عمه‌ها و دو معلم سرخانه‌اش تمام افرادی بودند که او در دوران کودکی لحظه‌های خود را با آن‌ها تقسیم می‌کرد.

اضطراب، همراه همیشگی زندگی آنتوان بود. نقاشی‌ای که او در سن هفده سالگی از خود کشیده بر این ادعا مهر تایید می‌زند. در این نقاشی آنتوان با لباسی سراپا سیاه دیده می‌شود که با یک دست صورتش را پوشانده. فیگوری که بیینده بلافاصله پس از مشاهده‌ی آن به افسردگی و انزوای خالقش پی می‌برد.

بدون خروج از خانه و تنها با چند کلیک می‌توانید کتاب شازده کوچولو برای بزرگتر‌ها را به صورت اینترنتی خریداری کنید.

آسمان و جنگ

اگزوپری در سال ۱۹۳۹ و همزمان با آغاز جنگ دوم جهانی به عنوان کاپیتان نیروی هوایی وارد ارتش فرانسه شد. اما کمی بعد اخراج و برای زندگی راهی آمریکا شد. جنگیدن برای اگزوپری معنایی آرمان‌خواهانه داشت. او پس از سال‌ها تجربه‌ی نبرد در آسمان حال می‌خواست با نوشته‌هایش آمریکایی‌ها را تشویق کند تا برای مقابله با فاشیسم دست به کار شوند. از سویی دیگر فقدان همدلی و اتحاد در میان فرانسوی‌ها آزارش می‌داد.

در همین دوران روز به روز به تعداد موفقیت‌های کتاب‌هایش افزوده می‌شد. موفقیت‌هایی که ذره‌ای درون او چراغ خشنودی و رضایت از زندگی را روشن نکردند.

ستاره‌ای که ناپدید شد

اینکه حکومت آمریکا هیتلر و حزب نازی را فقط مشکل اروپا می‌دانستند او را ناامید کرده بود. مقاومتی که آنقدر از سوی آمریکایی‌ها ادامه پیدا کرد تا اینکه بندر پرل کشورشان را زیر آتش بمباران نازی دیدند.

پس از ورود آمریکا به جهنم جنگ، اگزوپری باری دیگر به فرانسه بازگشت و سعی کرد تا دوباره به نیروی هوایی ارتش این کشور راه یابد. تلاشی که به دلیل بالا رفتن سن و سالش بی‌نتیجه باقی ماند. او سرانجام با استفاده از نفوذش موفق شد تا برای پروازهای شناسایی انتخاب شود.

انتخابی که پایان زندگی‌اش را نیز رقم زد. اگزوپری در سال ۱۹۳۳ و کمی قبل از آنکه شاهکارش، یعنی رمان شازده کوچولو در سرزمین مادری‌ او منتشر شود همزمان با یک ماموریت هوایی برای همیشه مفقود شد.

نشر خوب امکان خرید اینترنتی شازده کوچولو برای بزرگتر‌ها را در اختیارتان گذاشته است.

کودک ابدی

اگزوپری از بزرگسالان بیزار بود. او در آغاز رمانش این نفرت را به وضوح بیان می‌کند. جایی که بابت تقدیم کردن این کتاب به شخصی بزرگسال به نام لئو ورث عذرخواهی کرده و عنوان می‌کند که در واقع رمان را به لئویی تقدیم کرده که زمانی کودک بوده است.

او از فرایند بالغ شدن و رشد ایگو گریزان بود. دلواپسی و اضطرابی که روانشناسی امروز از آن به عنوان یک اختلال نام می‌برد. اختلالی که نشان از میل افراد به ماندن در دوران کودکی دارد. اختلالی به نام کودک ابدی.

این دقیقاً  همان مفهومی‌ست که روبرتو لیما نتو کتاب شازده کوچولو برای بزرگتر‌ها را بر اساس آن پی ریزی کرده است. حال دلیل شباهت اسمی قهرمان رمان و سنت اگزوپری را در می‌یابیم. قهرمانی که از همان سطر اول کتاب، خود را با نفرت از بزرگسالی معرفی می‌کند.

شازده کوچولو برای بزرگتر‌ها را می توانید به صورت اینترنتی سفارش دهید.

از بزرگسال شدن ترس دارم

صبح بخیر، آنتوان هستم. با چهل و سه سال سن هنوز از بزرگسال شدن ترس دارم. منظورم از بزرگسالی، سن نیست، طرز فکرش است. اما چرا این­قدر می­ترسم؟ ماجرایم را که بگویم متوجه می­شوید. یعنی امیدوارم که بشوید. با بزرگترها که طرف باشی … . آدم نمی­داند!

آنچه خواندید نخستین سطور رمان شازده کوچولو برای بزرگ‌ترها بود. از همان ابتدا نویسنده با استفاده از مهم‌ترین اثر سنت اگزوپری به سراغ اضطراب و ترس درونی او نسبت به بزرگسالی می‌رود. چه چیزی در بزرگسالی وجود دارد که دلیل انزجار این نویسنده‌ی فرانسوی بوده است؟

با سفارش اینترنتی کتاب شازده کوچولو برای بزرگتر‌ها آن را در منزل خود تحویل بگیرید.

جدایی من از خویشتن

روبرتو لیما نتو به خوبی برای ما دلیل این انزجار را واکاوی می‌کند. او کمی پس از معرفی شخصیت اصلی و آغاز داستان، آنتوان را با شازده کوچولو و سپس پیرمردی خردمند مواجه می‌کند که در ادامه نقش راهنمای او برای رسیدن به حقیقت و روشن ضمیری را ایفا می‌کنند. پیر خردمند با سخنانش به آنتوان توضیح می‌دهد که آنچه او را تا این اندازه از بزرگسالی هراسان کرده، فرایند جدا افتادگی من (Igo) از خویشتن (Self) است.

به گفته‌ی او خویشتن همان وجود الهی و اصیل هر انسانی‌ست که به مرور و همزمان با بلوغ و رشد من فراموش می‌شود. فراموش می‌شود اما همچنان در لایه‌های درونی انسان حضور دارد. وجودی اصیل که شبیه به گنجی مدفون در اعماق ناخودآگاه‌مان به حیاتش ادامه می‌دهد.

رسیدن به آگاهی

پیرمرد خردمند که سخنانش ترکیبی است از ایده‌های روانشناسی یونگ و عرفان شرق، راه دسترسی به این گنج پنهان را رسیدن به آگاهی و روشن ضمیری می‌داند. او قدم به قدم آنتوان را با این نکته مواجه می‌کند که رسیدن به شادی محض با کودک ماندن ممکن نیست. به جای آرزوی محال ماندن در ناآگاهی کودکی باید با رسیدن به آگاهی مطلق و بیدار کردن خویشتن درون، این شادی را میسر کرد.

به بخش کتاب‌ ها در سایت نشر خوب سر بزنید تا به صورت اینترنتی کتاب شازده کوچولو برای بزرگتر‌ها را تهیه کنید. 

گنجی دفن شده

«به نظر تو بچه بودن به چه معناست؟ می­خواهی یک نوزاد باشی و مدام وابسته و متصل به مادر؟»

 «خب، به نظر من انسان در نوزادی می­تواند به اوج شادی برسد.»

«چطور؟ نوزاد ناآگاه است. به این سؤالم جواب بده: فرض کن کسی حتی یک لقمه غذا ندارد اما نمی­داند در کلبه­ای که زندگی می­کند، گنجی دفن شده است. آیا او فقیر است یا ثروتمند؟»

این سؤال برایم جالب بود. مکث کردم و نگاهم را به ستاره­های بالای سرم دوختم که در تاریکی شب اول ماه چه پرفروغ می­درخشیدند. پیرمرد دانا آرام و شکیبا منتظر جوابم بود.   

«من فکر می­کنم چنین شخصی فقیر باشد، دست کم تا وقتی که گنج را پیدا کند یا حتی از وجودش آگاه بشود.»

«نوزاد هم همین طور. او چطور می­تواند شاد باشد در حالی که آگاه نیست و در اصل از خودش هم بی خبر است؟»

بخش کوتاهی از مکالمه‌ی پیر خردمند و آنتوان را خواندیم که در آن به وضوح به همنشینی شادی و رسیدن به آگاهی اشاره می‌شود. مفهومی که جوهره‌ی آن از تفکرات کارل گوستاو یونگ، فیلسوف و روانشناس سوئیسی برداشته شده است.

کتاب شازده کوچولو برای بزرگتر‌ها و دیگر رمان‌های منتشر شده توسط نشر خوب را در بخش کتاب‌ها جستجو کنید.

خرید اینترنتی شازده کوچولو

مفهوم خویشتن در فلسفه‌ی یونگ

یونگ، روان شناس بزرگ سویسی، معتقد بود که هر انسانی در روان خود تصویری از خدا دارد. “خویشتن” واژه‌ای بود که یونگ برای این منظور استفاده می کرد. این “خویشتن” خداوند یا آن پروردگار غیر قابل شناخت نیست. آن خداوند متعال از حد توان ذهن ما خارج است و نمی توان با عقل درباره‌اش سخن گفت.

همان­طور که نفس یا ایگو مرکز روان آگاه است، خویشتن مرکز هر دو نوع روان، یعنی روان آگاه و روان ناآگاه است. نفس، بخش آگاه ذهن را هدایت می­کند در حالی که خویشتن کل روان را هدایت می­کند. استعاره­ای که می­توان در این جا به کار برد، نقش مربی فوتبال است. او قبل از بازی و بین نیمه­ها می­تواند بازیکنان را راهنمایی کند اما نمی­تواند تعیین کند وقتی بازیکن توپ را در اختیار دارد، با آن چه کند.

کتاب شازده کوچولو برای بزرگتر‌ها را می‌توانید به صورت اینترنتی تهیه کنید.

درباره‌ی نویسنده

روبرتو ليما نتو، نویسنده‌ی برزیلی، مدرک دکترای خود را در رشته‌ی برنامه‌ریزی سیستم‌های اقتصادی از دانشگاه استنفورد دریافت کرده است. او در زمان جوانی به اندازه‌ای تحت تاثیر آثار یونگ قرار گرفت که در بسیاری از دوره‌ها و سمینار‌های او شرکت کرد.

روبرتو لیما نتو در کتاب‌ شازده کوچولو برای بزرگتر‌ها عمیق‌ترین مفاهیم فلسفه‌ی یونگ را با زبانی بسیار ساده و با نثری روان در قالب رمان بازگو می‌کند. رمانی که در کنار مفاهیم فلسفی تجربه‌ای لذت بخش از خواندن یک داستان جذاب و گیرا را برای مخاطب به ارمغان می‌آورد.

پیشنهاد نشر خوب به علاقه‌مندان فلسفه

اگر علاقه‌مند به گونه‌ای از ادبیات هستید که در آن مفاهیم فلسفی در قالب یک روایت داستانی بیان می‌شوند، نشر خوب خواندن این کتاب‌ها را به شما پیشنهاد می‌کند:

یک گفتگوی سه نفره درباره‌ی هویت شخصی و جاودانگی، جان پری، ترجمه‌ی زهره قلی‌پور

یک گفتگوی سه نفره درباره‌ی ضمیر خودآگاه، جان پری، ترجمه‌ی زهره قلی‌پور

یک گفتگوی سه نفره درباره‌ی خیر، شر و وجود خدا، جان پری، ترجمه‌ی زهره قلی‌پور

 

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *