مجمع الجزایر اینگر ماریا مالکه از چه حرف می‌زند

مجمع الجزایر

کتاب مجمع‌ الجزایر ( Archipel ) نوشته‌ی اینگر ماریا مالکه نویسنده‌ی باسابقه‌ی آلمانی‌ست که حسین تهرانی آن را ترجمه کرده‌است. این کتاب توسط نشر خوب منتشر و وارد بازار کتاب شده است. در این مقاله از سایت خوب سری زده‌ایم به ماجرای کتاب و زندگی نویسنده، تا بیشتر با مجمع الجزایر اینگر ماریا مالکه آشنا شویم.

اینگرماریا مالکه، نویسنده‌ی کتاب آرچپیل کیست؟

نویسنده کتاب مجمع الجزایر، اینگر ماریا مالکه است که فقط در عرض چند سال توانست به یکی از مطرح‌ترین نویسندگان زن آلمانی تبدیل شود. اینگر ماریا مالکه با تک تک کتاب‌هایش چه از لحاظ محتوا، چه از لحاظ فرم پیشرفت کرده است. نویسنده در کتاب ( Archipel ) به صد سال تغییرات اساسی، شکاف‌های اجتماعی، انتظارهای بزرگ و دستاوردهای کوچک می‌پردازد.

اگر بخواهیم بیشتر از او بگوییم باید بدانید که اینگر ماریا مالکه در لوبک و تنریف بزرگ شد. در دانشگاه آزاد برلین حقوق خواند و در همان شهر، در گروه آموزشی جرم‌شناسی مشغول به کار شد. در سال 2009 برنده‌ی جایزه‌ی ادبی اوپن‌مایک شد. یک سال بعد، توانست با اولین رمانش یعنی نقره‌ماهی، جایزه‌ی ادبی کلاوس-میشائیل-کونه را دریافت کند.

در رقابت برای کسب جایزه‌ی ادبی اینگبورگ باخ‌مان، چکیده‌ای رمانش به نام «صورت‌حساب پرداخت نشده» جایزه‌ی ارنست-ویلنر را نصیب خود کرد.

در سال 2014 جایزه‌ی کارل-آرنولد آکادمی علوم و هنر نوردراین-وستفالن را دریافت کرد و رمان دیگرش با نام «هرطور که شما بخواهید» در لیست نامزدهای نهایی جایزه‌ی کتاب آلمان قرار گرفت.

اینگر ماریا مالکه در بیشتر داستان‌هایش چه از لحاظ فرم و چه محتوا توانسته تکنیک‌های قابل ملاحظه‌ای را ارائه دهد و همچنین با نوشتن رمان آرچپیل ( Archipel )  توانست در سال 2018 جایزه‌ی کتاب سال آلمان را از آن ِ خود کند و به‌سرعت به یکی از بهترین و مطرح‌ترین نویسنده‌های زن آلمانی تبدیل شود.

یکی از دلایلی که باعث دیده شدن این کتاب شده، جزییات شگفت‌انگیز و خیره‌کننده‌ی کتاب است که آن را به اثری بسیار خواندنی تبدیل کرده است. همچنین جایزه کتاب آلمان هربار به بهترین کتاب ادبی که به زبان آلمانی منتشر شده باشد اهدا می‌شود که برای نخسین بار اینگمار ماریا مالکه توانست به عنوان اولین نویسنده‌ی زن این به این جایزه‌ی مهم و معتبر دست پیدا کند.

مجمع الجزایر

آشنایی با حسین تهرانی ، مترجم کتاب مجمع الجزایر اینگر ماریا مالکه

حسین تهرانی مترجم کتاب مجمع الجزایر ( Archipel )  متولد سال 1341 در تهران است. مطالعه‌ی کتاب‌های داستان ترجمه شده و سرک کشیدن در کتاب‌ها و رمان‌های انگلیسی کم‌کم او را به زبان انگلیسی علاقه‌مند کرد و از سال‌های نوجوانی خواندن انگلیسی را شروع کرد.

با اینکه تهرانی مدتی را به عنوان حسابدار در وزارت اقتصاد و دارایی کار کرد اما زندگی هجده ساله در آلمان باعث شد که او به شناخت درست و عمیقی از زبان، فرهنگ و جامعه‌ی آلمان دست پیدا کند.

او در یکی از سفرهایی که به تهران دارد به چند کتابفروشی سر می‌زند و همان‌جا کتاب‌های آلمانی نظرش را جلب می‌کند. با دنبال کردن این کتاب‌ها به این فکر می‌افتد که برود سراغ ترجمه‌ی رمان‌های آلمانی به زبان فارسی! و نتیجه‌اش می‌شود یک حسین تهرانی که حالا درخشان‌ترین آثار آلمانی را ترجمه کرده است.

او معمولا سراغ نویسنده‌هایی می‌رود که مورد قبول منتقدهای آلمانی بوده‌اند و یا جایزه‌های ادبی مهم را یکی پس از دیگری درو کرده‌اند. نویسندگانی که تهرانی انتخاب می‌کنند اغلب در میان آلمانی‌ها شناخته‌شده‌ و در میان ایرانی‌ها گم‌نامند!

حسین تهرانی تاکنون با نشرهای مختلفی همکاری داشته اما حاصل همکاری‌اش با نشر خوب، ترجمه‌ی رمانی متفاوت از اینگر ماریا مالکه است به نام مجمع‌الجزایر که در ادامه سری زده‌ایم به قصه‌ی کتاب و درون‌مایه‌ی اصلی!

ماجرای کتاب مجمع الجزایر از کجا شروع می‌شود؟

«9 جولای 2015، ساعت چهارده و دو سه دقیقه در لا لاگونا، پایتخت قدیمی مجمع‌الجزایر، دمای هوا 1/29 درجه است. آسمان صاف، بی‌ابر و آبی‌اش چنان روشن، که می‌تواند سفید هم باشد.»

داستان از این‌جا شروع می‌شود. رزا که به جزیره و خانه‌ی از رونق افتاده‌ی برنادوته‌ها که زمانی پرنفوذ بودند، برمی‌گردد دنبال چیزی‌ست که خودش هم نمی‌داند چیست؟! ولی برای لحظه‌ای این‌طور به نظر می‌رسد که می‌تواند آن چیز را در آسیلو، خانه‌ی سالمندان لا لاگونا پیدا کند.

درست جایی که خولیو، با داشتن بیشتر از نود سال سن، در آن مشغول به نگهبانی‌ست. خولیا در جنگ داخلی پیام‌رسان بود، به اسارت فاشیست‌ها درآمد، فرارکرد و دوباره برگشت و امروز از آخرین دروازه‌ی زندگی سالخوردگان جزیره، محافظت می‌کند.

اما خولیو کیست؟ او پدربزرگ رزاست، پدربزرگ مادری! کسی که داشتن امتیاز و حق ویژه را فقط به عنوان چیزی می‌شناسد که نصیب دیگران می‌شود!

ورود او به داستان با این سطرها شروع می‌شود:

« خولیو بائوته ابتدا تلویزیون را روشن ­می‌کند، بعد پنکه را، عصایش را به قفسه تکیه­ می‌دهد، به قفسه‌ای که یک سمت دیوار اتاق نگهبانی را پوشانده است، صندلی را طوری جا به جا می‌کند که بدون اینکه مجبور باشد سرش را بچرخاند و زیر باد پنکه گردنش خشک شود، بتواند تور دوفرانس را تماشا کند. کلاهش را به پشت صندلی آویزان می‌کند و قبل ازاینکه چشمش در مانیتور به جماعتی بیفتد که دست­به­سینه ایستاده و نگاهشان به ساعت خیره شده تا بی‌صبرانه اجازه­ی ورود پیدا کنند، می‌نشیند، وقت استراحت ظهرگاهی است، ساعات کاری، روی تابلوی کنار زنگ در نوشته شده­اند.»

و از همان سطرهای آغازین با فضاسازی خوب به مخاطب معرفی می‌شود، او در واقع خولیو بائوته ­راموس است! متولد 1919، همسر برناردا، پدر آنا! و این نگاه جزیی‌نگر و اطلاعات دادن‌های قطره‌چکانی به مخاطب در تمام طول رمان ( Archipel )  اثر ماریا مالکه دیده می‌شود و اصلا همین جزییات است که کتاب را تبدیل به رمانی متفاوت کرده است.

اینگر ماریا مالکه در کتاب مجمع الجزایر به دنبال چه مفهومی است؟

مالکه در «آرچپیل» درباره‌ی سه خانواده از طبقات مختلف اجتماعی می‌نویسند. تبعیض‌ها را بیان و آشکار می‌کند و تاریخ استعمار  و تاریخ دیکتاتورهای قرن بیستم را از جزیره‌ی تنریف، یکی از هفت جزیره‌ی مجموعه جزایر قناری، شروع می‌کند.

درست جایی که ژنرال فرانسیسکو فرانکو دیکتاتور اسپانیا کودتایش را علیه جمهوری‌خواهان این کشور در سال 1936 آغاز کرد. کشوری که در آن سربازان، زنان و کودکان برای فرار از جنگ بی‌رحمانه‌ی داخلی در آن فریاد می‌زدند: «زنده‌باد مرگ»

زخم‌ها و شکاف‌ها چنان در این داستان عریان است که از میان آن چهره‌ی پلید دیکتاتورها آشکار می‌شود. نویسنده‌ی کتاب توانسته تغیرات اساسی، شکاف‌های اجتماعی و طبقاتی، انتظارهای کوچک و بزرگ مردم و نسل‌ها و نیز دیگر دستاوردهای اجتماعی مردم را با روایتی خاص در این رمان به نمایش بگذارد.

حرف آخر

یکی از معیارهای ما در انتخاب رمان می‌تواند توجه به نام نویسنده باشد اگر نویسنده را نمی‌شناسید رزومه‌ای از مترجم صاحب نامی مثل حسین تهرانی می‌تواند شما را مطمئن کند که این بار هم او به سراغ یک اثر درخشان آلمانی رفته است و قرار است شما را به عنوان مخاطب شگفت‌زده کند.

علاوه بر این کتاب مجمع الجزایر یا ( Archipel )  همان کتابی‌ست که جایزه‌های ادبی معتبری برای نویسنده‌اش یعنی اینگر ماریا مالکه به ارمغان آورده است و نشر خوب با در کنار هم قرار دادن مجموعه‌ی این عوامل، کتابی خواندنی را وارد بازار کتاب کرده است. برای تهیه‌ی مجمع الجزایر فقط کافی‌ست سری به فروشگاه اینترنتی نشر خوب بزنید و با چند کلیک کتاب را سفارش بدهید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *