دختر ساعت ساز: ارکستر باشکوهی در صحنه‌ی داستان

دختر ساعت ساز

پشت جلد کتاب دختر ساعت ساز آمده است: دیگر نوبت تنهایی و انزوا رسید؛ این خانه، کنار رودخانه، مثل کشتی عظیمِ به‌گل‌نشسته‌ای بود. هوا هم همین‌طور؛ روزهای داغ سوزان یکی پس از دیگری می‌آمدند و می‌رفتند، و بعد توفانی تابستانی به راه افتاد که مجبورمان کرد آن شب توی خانه بمانیم.

باد زوزه می‌کشید و درختان ناله می‌کردند، و صاعقه بر رود فرود می‌آمد و خانه را با چنگال‌های تیزش می‌گرفت، در حالی که در خانه صحبت به شبح و وِرد کشیده شد. آتش شومینه ترق‌تروق می‌کرد، شعله‌های شمع سوسو می‌زدند، در دل تاریکی، در آن فضای خوشایند ترس و اعتراف، چیزی منحوس و نامیمون ظاهر شد.

نه روح، نه، آن نه، چیزی که ظاهر شد کاملاً انسان بود.

دو مهمان ناخوانده.

دو راز بسیار قدیمی سربه‌مهر.

بعد شلیکی در دل تاریکی.

همین گزیده‌ تردیدمان را محو می‌کند و بهمان اطمینان می‌دهد با یک کتاب خواندنی طرف هستیم. شک دارید؟ پس به خواندن این مقاله ادامه دهید. ما این‌جاییم تا اطمینان شما از انتخاب کتاب‌های نشر خوب را پررنگ‌تر کنیم.

یک اثر پر رمز و راز دیگر از مورتون

دختر ساعت ‌ساز اثر کیت مورتون که با ترجمه‌ی فهیمه حصارکی در نشر خوب منتشر شده، داستان شخصیتی به نام «الودی» است؛ آرشیویست شرکتی که تمام اسناد و مدارک مربوط به «جیمز استرتون»، فعال اصلاح طلب قرن ۱۹ را نگهداری می‌كند. به طور اتفاقی یک كیف چرمی به دستش رسیده كه قرار است برای بایگانی دسته‌بندی شود. الودی طی بررسی‌هایش متوجه می‌شود كیف متعلق به نقاش معروفی به نام «ادوارد ردكلیف» است. او طبق اطلاعات و شواهد می‌داند كه هیچ‌گونه ارتباطی بین «ادوارد» و «جیمز» وجود نداشته، ولی كم كم راز ماجرا برایش روشن می‌شود…

دختر ساعت ساز

دختر ساعت‌ ساز: یک شاهکار هنری

دختر ساعت‌ ساز اثر درخشانی‌ست؛ پیچیدگی بافت داستان، تعلیق‌ها و تلاقیِ شخصیت‌ها به قدری هوشمندانه و تأثیرگذار است كه مخاطب باید بارها در میان داستان دست از خواندن بكشد تا بتواند نفسی را كه در سینه حبس‌كرده رها كند. در تمام فصل‌ها بی‌شك سؤالاتی به ذهن خواننده می‌رسد. نویسنده با صبر و حوصله و پیش‌بینی ذهنِ مخاطب، به موقع پرده از رازها بر می‌دارد و جواب سؤال‌ها را به بهترین و واضح‌ترین شكل ممكن به او می دهد. تمام اجزای كتاب و تمام شخصیت‌ها مثل گروه اركستر باشكوهی روی صحنه‌ی داستان حاضر می‌شوند.

ارتباطی كه شخصیت‌ها بی‌آنكه بدانند بین‌شان وجود دارد و با بندی نامرئی به هم متصل‌شان می‌كند از كتاب شاهكاری هنری می‌سازد. همه‌ی شخصیت‌های داستان به نوعی یکی از عزیزان‌شان را از دست داده‌اند و در این از‌دست‌دادن با هم شریك‌اند. روح «آلبرتین» در «برچوود منر» در بی‌زمانی خود شاهد تمام این تلاقی‌ها و ماجراهاست. او خودِ خانه است. خانه‌ای كه «ادوارد» عاشقانه دوست داشته و او نیز به پاس این عشق و اعتمادی كه به او داشت، برخلاف باور عامه كه ارواح سرگردان به دنبال راهی برای رهایی هستند، همان‌جا سكونت می‌کنند.

 

جادوی قلم کیت مورتون در کتاب دختر ساعت ساز

قلم مورتون در رمان دختر ساعت ساز، بی‌شک هر خواننده‌ای را دچار حسرت می‌کند. این کتاب نظرات مثبت منتقدان و رسانه‌های زیادی را به خود جلب کرد.
بوک لیست با اشاره به تاروپودهای داستانیِ مورتون نوشت: «یکی از چالش‌برانگیزترین آثار مورتون که نوشتنش فقط شهامت او را می‌طلبد! او در این اثر نشان می‌دهد که تاریخ یک خط ساده‌ی صاف نیست، بلکه تاروپودی درهم‌پیچیده و نامتناهی است.»

پابلیشرز ویکلی با اشاره به پایان‌بندی منحصربه‌فرد این اثر نوشت: «مثل اسم رمانش، تسخیرکننده! پیرنگ داستان فوق‌العاده است و شخصیت‌ها بسیار ماهرانه خلق و پرداخته شده‌اند…پایان غافلگیرکننده‌ی داستان هم که هر خواننده‌ای را حیرت‌زده خواهد کرد.»
و لایبرری ژورنال در ستایش این اثر گفت: «مورتون بار دیگر همان کاری را که از او انتظار می‌رفت، در اثرش ارائه داده؛ کاری که همیشه به بهترین شکل انجامش می‌دهد.»

با رمان دختر ساعت ساز روزتان را بسازید!

دختر ساعت ساز در سال ۲۰۱۸ نامزد بهترین کتابِ تاریخی به انتخاب خوانندگان سایت جهانی گودریدز و در سال ۲۰۱۹ نامزد بهترین کتاب صوتی شده است. این کتاب با اقبال خوبی روبه‌رو شد و توانست خیلی زود جایگاهش را بین مخاطبان جهانِ ادبیات پیدا کند.یکی از کاربران سایت گودریدز از کیت مورتون به عنوان «ملکه‌ی داستان‌ها» یاد کرده و نوشته: «وقتی ملکه‌ی این سبک داستان‌ها کتابی می‌نویسد، شما چاره‌ای جز خواندن آن ندارید! این کتاب با اینکه بهترین اثر او نیست، اما باز هم یکی از بهترین آثار اوست و خواندنش را به علاقمندان آثار داستانی پیشنهاد می‌کنم.»
و خواننده‌ی دیگری ضمن پیشنهاد دستورالعملی برای خواندن کتاب، نوشت: «نقطه‌ی آرامش و راحتی خود را در خانه پیدا کنید. نوشیدنی مورد علاقه‌تان را کنار دستتان بگذارید. کتاب کیت مورتون را در دست بگیرید و به او اجازه بدهید روزتان را بسازد!»

کیت مورتون، ملکه‌ی داستان‌ها

کیت مورتون از نویسندگان پرفروش استرالیایی به شمار می‌رود که تاکنون ۱۱ میلیون نسخه از آثار در ۴۲ کشور جهان به فروش رفته‌اند و همین موفقیت او را به یکی از نویسندگان برجسته‌ی ادبیات این کشور تبدیل کرده است. سبک آثار او بیشتر در ژانر معمایی-هیجانی بوده و در این ژانر کارنامه‌ی موفق و پرطرفداری دارد. از دیگر آثار او می‌توان به رمان «باغ فراموش‌شده» اشاره کرد که جوایز زیادی را از آن خود کرد.

مورتون تاکنون نامزد جوایز و عناوین معتبری مثل Audie Award و Goodreads Choice Award شده است.

اگر از علاقه‌مندان و خوانندگان ادبیات داستانی هستید، کتاب‌های دیگر نشر خوب را در این حوزه پیشنهاد می‌کنیم:

همه‌چیز همه‌چیز اثر نیکولا یون

نزدیک خانه اثر کارا هانتر

باید بدانیم اثر کارن کلیولند

زوج همسایه اثر شری لاپنا

فروپاشی اثر بی.اِی. پاریس

دختران دریاچه اثر وندی وب

دختران درهم‌شکسته اثر سیمونه سنت جیمز

پشت درهای بسته اثر بی.اِی. پاریس

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *