رمان فروپاشی ، کتابی که حتی بعد از خواندن رهایتان نمی‌کند

کتاب فروپاشی

 

در این مقاله از سایت خوب سری زده‌ایم به رمان The Breakdown از نویسنده‌ای به نام برنادت آن پاریس که به بی.ای.پاریس معروف است و پیش از این کتاب پشت درهای بسته منتشر شده توسط نشر خوب را از او خوانده‌ایم. او این‌بار با رمان فروپاشی ( The Breakdown )  یک‌بار دیگر ما را وارد دنیای هیجان‌انگیزش کرده است. رمانی که می‌شود با جمله‌ای از لزلی پیرس توصیفش کرد: «هوشمندانه، ترس‌آور و هیجان‌انگیز. داستانی که نمی‌توان لحظه‌ای آن را کنار گذاشت.»

در این مطلب به تحلیل و بررسی رمان دوم پاریس که فروپاشی نام دارد و توسط شهاب شکروی ترجمه شده است، می‌پردازیم.

نویسنده رمان فروپاشی کیست؟

برنادِت آن پاریس، در سال 1958 در انگلیس متولد شد. او بخش عمده‌ای از جوانی و بزرگسالی‌اش را در کشور فرانسه گذراند و در آن‌جا به معلمی و انجام امور مالی مشغول بود. بی.ای.پاریس رمان‌نویسی را در سال 2016 با رمان موفق پشت درهای بسته شروع کرد. این کتاب در همان سال به عنوان پرفروش‌ترین رمان سال آمریکا از نگاه مجله‌ی نیویورک تایمز انتخاب شد.

با کلیک روی عبارت “پشت درهای بسته” می‌توانید مقاله‌ی سایت خوب را درباره‌ی این کتاب جذاب بخوانید و لذت ببرید.

اگرچه نویسنده‌ی رمان فروپاشی، نویسندگی را خیلی دیر شروع کرد اما موفقیت دور از انتظار و فروش بالای رمان اولش او را ترغیب به نوشتن رمان‌های دیگری کرد که همه در ژانر معمایی، دلهره‎آور، ترسناک و روان‌شناسانه نوشته‌اند.

ماجرای اصلی فروپاشی اثر بی.ای.پاریس از کجا شروع می‌شود؟

داستان درباره‌ی زن و شوهر جوانی به کَس و مَتیو است که بعد از گذشت حدود یک سال از زندگی مشترکشان، در خانه‌ی کلبه‌مانند کوچکلی در یکی از جنگل‌های اطراف لندن و به دور از هیاهو و شلوغی، زندگی شاد و خرمی دارند.

متیو در یک شرکت کار می‌کند و کَس هم معلمی است که فعلا در تعطیلات شش هفته‌ای به سر می‌برد.

زندگی این زوج روال روتینی دارد. آنها مثل هر زوج جوان دیگری در طول روز کار می‌کنند و شب را با هم و یا با دوستانشان در مهمانی می‌گذرانند. در این بین، صمیمی‌ترین دوست کَس، ریچل است. دختری که حالا به خاطر سفرش در نیویورک به سر می‌برد و جایی در انتهای کتاب به طور غیرمستقیم از زبان خودش روایت می‌شود که پدر کَس حتی او را دختر دوم خودش می‌دانسته است.

ریچل و کس رابطه‌ای بسیار نزدیک و صمیمانه با هم دارند و تقریبا چیزی نیست که از هم نداند و این مساله تا حد زیادی متیو را آزار می‌دهد.

از آنجایی که خانه‌ی این زوج در جایی دور از شهر و پشت جنگلی زیبا قرار داد، برای دسترسی از محل کار به خانه، کس و متیو یک جاده‌ی اصلی و یک جاده‌ی میانبر جنگلی در اختیار دارند. البته، جاده‌ی دوم انتخاب مناسب نیست چون رفت و آمد شبانه در آن خطرناک است.

این مساله‌ای است که از جانب متیو دائم به همسرش تذکر داده می‌شود. متیو از کَس می‌خواهد که از آن جاده برای رفت و آمد استفاده نکند اما یک شب، بعد از مهمانی دوستانه، درحالی که باران به شدت می‌بارید، کَس زیر قولش می‌زند و برای این‌که زودتر به خانه برسد، از جاده‌ی جنگلی استفاده می‌کند.

در میانه‌ی راه و در مجاورت درختان، او متوجه ماشینی می‌شود که کنار جاده توقف کرده و به نظر می‌رسید که ماشینش خراب شده است.

این شروع ماجراهایی‌ست که تا انتها، شخصیت‌های داستان را درگیر می‌کند و دنیایی پرهیجان و پراضطراب می‌آفریند. پس اگر اهل خواندن رمان‌های هیجانی هست، در ادامه‌ی این مقاله با ما باشید تا سری بزنیم به نقاط قوت کتاب فروپاشی اثر بی.ای.پاریس!

کتاب فروپاشی

نقاط قوت کتاب فروپاشی ( The Breakdown )   چیست؟

  • باز هم شخصیت‌پردازی قوی از سمت نویسنده اولین نقطه‌ی قوت کتاب است. می‌شود گفت بی.ای.پاریس پیش از آنکه یک نویسنده‌ی موفق باشد، یک جامعه‌شناس و یک روان‌شناس قوی است. به خصوص در رابطه با مسائلی که مربوط به زنان است. شاید به خاطر همین هم او از شخصیت‌های کمی در داستان‌هایش استفاده می‌کند تا راحت‌تر بتواند به عمق شخصیت‌ها نفوذ کند، به‌عبارت دیگر پاریس کاراکتری را خلق نمی‌کند مگر این‌که به ‌شدت قابل باور و ملموس باشد.
  • به عنوان نقطه‌ی قوت بعدی می‌توان به زبان ساده‌ی رمان اشاره کرد. متن داستان پاریس به حدی ساده، روان، فصیح و شفاف است که مبتدی‌ترین خوانندگان هم می‌توانند در یک نشست رمان را بخوانند. این مساله با توجه به ژانر کتاب و جذابیت بالایی که دارد اصلا دور از ذهن نیست. پاریس در این رمان از به کارگیری تعابیر و اصطلاحات پیچیده و بومی‌گرایی‌های بی‌مورد اجتناب کرده و با متنی ساده، تجربه‌ی خواندن رمان را برای مخاطب‌هایش که البته جامعه‌ی مترجمین هم جزیی از آنهاست، بسیار شیرین و جذاب کرده است.
  • عنصر تعلیق، بنا به اقتضای موضوعی کتاب و همچنین سبک منحصر به فرد نویسنده، معماهایی به مخاطب ارائه می‌کند که خواننده تا جوابشان را پیدا نکند دست از خواندن و تورق کتاب برنمی‌دارد. نمود این نکته درست در پنجاه صفحه‌ی پایانی کتاب است، درست جایی که شاید مخاطب احساس می‌کند پایان داستان باز خواهد بود و نویسنده پاسخ سوالاتی را که مطرح کرده به عهده‌ی خواننده می‌گذارد، داستان به طرز شگفت‌انگیزی اوج می‌گیرد و به یکباره تمامی رازها به بهترین و حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن، فاش می‌شوند.
  • نشان دادن فلسفه‌ی بی‌منطق زندگی یکی دیگر از نقاط قوت این رمان است. پاریس در رمان فروپاشی به همه نشان می‌دهد که اتفاقات زندگی هرشخص تا چه حد به تصمیمات آنها بستگی دارد و اینکه تصمیمات به ظاهر کوچک چقدر می‌توانند نتایج بزرگی به همراه داشته باشند. نکته‌ی عجیب این حقیقت این است که گاهی، برخی از تصمیمات از کنترل انسان خارج است و پیامدهایش اجتناب‌ناپذیرند.

تحلیل نشر خوب از رمان فروپاشی و کارنامه‌ی نویسنده‌اش چیست؟

درست مثل اولین رمانش، پاریس در این رمان هم تمرکز اصلی داستان را معطوف به زندگی زنی می‌کند که به‌تنهایی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کرده و تنها کسی که می‌تواند او را نجات بدهد خودش است.

این نوع شخصیت‌ها دقیقا به خاطر نزدیکی بیش از اندازه‌شان به واقعیت بسیار دلهره‌آور به نظر می‌رسند، چون همه‌ی ما یا شخصی مشابه آنها در زندگی حقیقی می‌شناسیم یا خودمان با او همزادپنداری می‌کنیم و یا به این فکر فرو می‌رویم که وقایع و پیشامدهای زندگی آن کاراکتر ممکن است روزی در زندگی خودمان هم اتفاق بیفتد.

این مساله اگرچه تلخی عمیقی دارد اما به‌نوعی بارزترین ویژگی‌ داستان‌های بی.آی.پاریس به حساب می‌آید. نویسنده‌ای که سبک نوشتارش در ادبیات امروز شاید نظیر نداشته باشد.

او نویسنده‌ای است که استعدادش در نوشتن داستان‌های جنایی ما را یاد آگاتا کریستی، مهارتش در به تصویر کشیدن لحظه‌های دلهره‌آور و ایجاد تعلیق ما را یاد آلفرد هیچکاک و ادگار آلن پو و جسارتش در بیان واقعیت ما را یاد امثال همینگوی و دیکنز می‌اندازد.

کلام آخر

با توجه به مطالبی که گفته شد، می‌توان بااطمینان گفت خواننده‌ای که یک رمان از بی.ای.پاریس خوانده باشد بلافاصله به‌دنبال رمان دیگری از او خواهد بود. رمان فروپاشی را با توجه به خصوصیات منحصر به فردش نهتنها می‌توان در زمره‌ی کتاب‌های پرفروش قرار داد بلکه می‌توان از آن به عنوان یک اثر ادبی تاثیرگذار و کاربردی نیز یاد کرد. امیدوارم که از خواندن این رمان فوق‌العاده از نویسنده‌ای باهوش و دغدغه‌مند، لذت ببرید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *