نقشی در مه ، یک رمان عاشقانه و متفاوت

نقشی در مه

 

در این مقاله از سایت خوب به معرفی و بررسی کتاب نقشی در مه ( The Garden of Evening Mists ) پرداخته‌ایم. کتاب را «تان توان اِنگ» Tan Twan Eng نوشته است. داستانی جذاب و رازآلود که می‌تواند هر خواننده‌ای را میخکوب کند. نقشی در مه توسط نشر خوب منتشر و وارد بازار کتاب شده است. برای آشنایی بیشتر با فضای این رمان، در این مقاله از سایت خوب همراه ما باشید.

تان توان اِنگ ، نویسنده‌ی رمان نقشی در مه کیست؟

Tan Twan Eng «توان توان اِنگ» نویسنده‌ای مالزیایی است که به‌عنوان اولین نویسنده‌ی مالزیایی شناخته می‌شود که توانسته است جایزه‌ی Man Asian Literary Prize  را از آن ِ خود کند و همچنین اولین نویسنده‌ی مالزیایی به شمار می‌رود که جایزه‌ی Walter Scott Prize را به‌دست آورده است. این دو جایزه‌ی ادبی را برای رمان نقشی در مه ( The Garden of Evening Mists )   به او اهدا کرده‌اند.

آثار او به‌دلیل جنبه‌ی تاریخی و داستانی‌ بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. او به برهه‌ای از تاریخ کشورش اشاره کرده‌ که کمتر موردتوجه نویسندگان قرار گرفته است. داستان‌های او آمیخته با رئالیسم هستند و همین، باعث خاص و منحصربه‌فرد شدن نوشته‌های او شده است.

خلاصه‌ی داستان نقشی در مه ، گنجی واقعی در دل روایتی خواندنی

شخصیت اصلی داستان، یون لینگ، زنی مالزیایی و قاضی دادگاه است که سن و سالی از او گذشته و در آستانه‌ی بازنشستگی‌‌ست. او پس از بازنشستگی به یک باغ ژاپنی می‌رود که سال‌ها پیش یک استاد باغ‌کار ژاپنی به‌نام آریموتو آن را طراحی کرده است و به‌نظر می‌رسد که یون‌لینگ با این استاد روابطی داشته است.

او در باغ با فردریک که نگهبان باغ است، دیدار می‌کند. یون‌لینگ به فردریک می‌گوید که تاریخ‌دانی ژاپنی قرار است به اینجا بیاید تا درباره‌ی آریموتو(استاد باغ‌کار ژاپنی) اطلاعاتی به دست بیاورد. از طرفی یون‌لینگ دارد حافظه‌اش را از دست می‌دهد و به پیشنهاد فردریک، خاطراتش را می‌نویسد.

هم‌زمان با نوشتن خاطرات یون لینگ است که که برمی‌گردیم به دوران پس از جنگ جهانی دوم در اواخر دهه‌ی چهل میلادی، یون لینگ برای پاسداشت خاطره‌ی خواهرش که در اردوگاه ژاپنی‌ها کشته شده و عاشق باغ ژاپنی بوده، از استاد باغ‌کار می‌خواهد که یک باغ ژاپنی برایش طراحی کند. استاد این پیشنهاد را رد می‌کند اما می‌گوید که حاضر است یون لینگ را به شاگردی بپذیرد تا خودش باغ خودش را بسازد.

یون‌لینگ یکی از خانه‌های زمین ماگنوس را اجاره می‌کند و به کار روی باغ آریموتو مشغول می‌شود و در عین حال هرچه را آریموتو می‌گوید، به‌دقت گوش می‌کند و به‌خاطر می‌سپارد. یون لینگ همراه آریموتو به قسمت‌های مختلف باغ سرک می‌کشد و چیزهای زیادی از او یاد می‌گیرد و درعین‌حال رابطه‌ی صمیمانه‌ای بین آنها شکل می‌گیرد.

در این میان اتفاق‌هایی مثل تاخت‌وتاز شورشی‌ها در منطقه، پناه دادن به شورشی‌ها، ماجرای خالکوبی یون‌لینگ، نقشه‌ی گنج و طراحی باغ ژاپنی پیش می‌آید که از نقاط برجسته‌ی روایت به‌شمار می‌رود.

اگر به خواندن داستانی عاشقانه و متفاوت علاقه‌مندید، نقشی در مه بهترین انتخاب است! این کتاب نامزدی جایزه‌ی بوکر سال 2011 را در کارنامه‌اش دارد و با ارائه‌ی تصویری جذاب از فرهنگ و سنت‌های مناطق و کشورهای مختلف از جمله ژاپن، مالزی و حتی چین توانسته به جایگاه منحصربه‌فردی در میان خوانندگان دست پیدا کند.

نقشی در مه

نقد و بررسی منتقدین و سایت‌های معتبر ادبی درباره‌ی کتاب نقشی در مه

  • براساس نقد منتشر شده در The Independent این رمان یک اثر هنر بسیار با ارزش و متعالی است که توانسته دردها و رنج‌های مردم را با زیبایی و مهارت به تصویر بکشد. باغ ژاپنی که در این رمان به آن اشاره شده است در واقع نمادی از زیبایی رنج‌هایی است که مردم در آن دوران متحمل شده‌اند. (The Independent)
  • Tan ستاره‌ای است که در ادبیات مالزی ظهور کرده و توانسته است در مدت کوتاهی طرفداران زیادی پیدا کند. سبک خاص او در رمان­نویسی توانسته حماسه‌ای بی‌همتا خلق کند. (Boyd Tonkin, The Independent (UK))
  • نقدی که در نیویورک تایمز منتشر شده است به قدرت این رمان اشاره کرده است. درواقع این رمان در عین سادگی توانسته رمزآلود و مبهم باشد. (Dominique Browning, The New York Times Book Review)
  • در بوکلیست می‌خوانیم که رابطه‌ی میان یک زن زخم‌خورده از جنگ با ژاپنی‌ها و یک مرد ژاپنی­ تبعید شده از کشورش ماجرایی را آغاز می‌کند که در عین پیچیدگی به مخاطب آرامش هدیه می‌دهد. این رمان با وجود تراژیک بودن حسی از وفاداری و محبت را در خواننده بیدار می‌کند و نشان می‌دهد که این همه خشونت توانسته است به رابطه­ای زیبا میان دو انسان بیانجامد. (Booklist)
  • در kirkus در مورد تاثیر این رمان بر خواننده نوشته شده است. این رمان با الهام گرفتن از وقایع تاریخی و آمیختن آن با المان‌هایی داستانی توانسته است تبدیل به رمانی تاثیرگذار شود. (Kirkus Reviews, STARRED REVIEW)
  • براساس نقد Philadelphia Inquirer این رمان بسیار زیبا نوشته شده است و Eng یکی از بهترین رمان­نویسان معاصر شناخته شده است. (Philadelphia Inquirer)

چرا باید نقشی در مه را بخوانیم؟

نقشی در مه جذاب و خواندنی است و به‌طور کلی مخاطب‌هایی که کتاب‌ را خوانده‌اند، نظر مثبتی نسبت به آن داشته‌اند. خیلی‌ها مسحور صحنه‌پردازی‌های شگفت‌انگیز کتاب در زمینه‌ی سرسبز مالزی شده‌اند و خودشان را غرق در فضایی دیده‌اند که پیش‌تر، کمتر شبیهش را در داستانی خوانده بودند.

دیگران نیز روایت حماسی کتاب را ستایش کرده‌اند یا حالت شاعرانه‌ی کتاب و آن رابطه‌ی عاشقانه‌ی ظریفی که میان شخصیت‌های اصلی شکل می‌گیرد داستان را برایشان خواندنی‌تر کرده است.

خواندن این کتاب تجربه‌ی جذابی‌ است و بی‌شک جهانی که نویسنده خلق کرده است، هر خواننده‌ای را مجذوب خودش می‌کند.

حرف آخر

نقشی در مه اثر «تان توان اِنگ» داستانی رازآلود، تاریخی و عاشقانه است. فضاهایی را که در این کتاب می‌بینیم در کمتر داستانی دیده‌ایم و همین می‌تواند سفر جذابی در دل کتاب را برای همه‌ی ما رقم بزند. داستانی به دور از کلیشه‌ها و تکرارها که توانسته دست به آفرینشی حقیقی بزند. برای تهیه‌ی این کتاب فقط کافی‌ست به فروشگاه اینترنتی سایت خوب مراجعه و نقشی در مه را به سبد خرید فرهنگی‌تان اضافه کنید!

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *