پشت درهای بسته : رمانی روان‌شناسانه، هیجان‌انگیز در ژانر معمایی

پشت درهای بسته

داستان پشت درهای بسته  Behind Closed Doorsنوشته‌ی بی.ای.پاریس با ترجمه‌‌ی شهناز رافعی توسط نشر خوب منتشر و وارد بازار کتاب شده است. پشت درهای بسته داستانی‌ست معمایی و هیجانی برای آن‌هایی که طرفدار داستان‌های روان‌شناسانه و چالشی‌اند! نویسنده‌ی این کتاب در اولین تجربه‌ی نویسندگی‌‌اش به سراغ دنیای پیچیده‌ی آدم‌ها، اثرات اتفاقات غم‌انگیز کودکی و باز شدن عقده‌ها در دوران بزرگ‌سالی رفته است.

در این مقاله از سایت خوب سری زده‌ایم به نویسنده‌ی کتاب (  Behind Closed Doors) و بعد خلاصه‌ای از داستان را مرور و در آخر شخصیت‌های اصلی کتاب را بررسی کرده‌ایم. اگر هنوز کتاب را نخوانده‌اید این مقاله می‌تواند شما را به داستان پشت درهای بسته علاقه‌مندتر کند اما اگر کتاب را خوانده‌اید، می‌توانید در این تحلیل داستانی و شخصیتی همراه ما باشید!

نویسنده‌ی کتاب پشت درهای بسته ( Behind Closed Doors ) کیست؟

برنادت آن پاریس، در سال 1958 در انگلیس متولد شد. او بخش عمده‌ای از جوانی و بزرگ‌سالی‌اش را در کشور فرانسه گذرانده و در آنجا به شغل معلمی و انجام امور مالی مشغول بوده است. او رمان‌نویسی را در سال 2016 با رمان موفق پشت درهای بسته شروع کرد. این کتاب در همان سال به‌عنوان پرفروش‌ترین رمان سال آمریکا از نگاه مجله‌ی نیویورک تایمز، انتخاب شد.

اگرچه پاریس نویسندگی را خیلی دیر شروع کرد اما موفقیت دور از انتظار و فروش بالای رمان اولش باعث شد تا از او رمان‌های هرچیز کوچکی، درهم شکستن و مرا برگردان در فاصله‌ی کمتر از دوسال به چاپ برسد که هر سه‌ی این کتاب‌ها هم در ژانر دلهره‌آور، روان‌شناسانه و معمایی نوشته شده‌اند.

بی ای پاریس

پشت درهای بسته در چه ژانری نوشته شده است؟

بی‌.ای.پاریس نویسنده‌ی کتاب پشت درهای بسته ( Behind Closed Doors ) در اولین تجربه‌ی رمان‌نویسی‌اش دست به ریسک بزرگی زده و به سراغ ژانری پرطرفدار و البته پررقابت رفته است، که نتیجه‌ی کارش و استقبالی که از رمانش شده، نشان می‌دهد او در این مورد بسیار موفق عمل کرده است.

پشت درهای بسته در ژانری دلهره‌آور، معمایی، هیجانی و روان‌شناسانه نوشته شده است. یک رمان اجتماعی مدرن که با کمک گرفتن از مفاهیم و مبانی روان‌شناختی و تزریق حس هیجان و دلهره به داستان، به زیبایی توانسته موضوع خشونت خانگی و دردسرهای زندگی امروزی را به نمایش بگذارد.

خلاصه‌ی داستان پشت درهای بسته چیست؟

پشت درهای بسته داستان زن و شوهر جوانی‌ست به اسم گریس و جک که در میانه‌ی سی سالگی در خانه‌ای مجهز و زیبا در رفاه کامل زندگی می‌کنند. زندگی این زوج از بیرون به شدت رویایی به نظر می‌رسد. این دو نفر هرچیزی را که دوستانشان آرمانی و ایده‌آل می‌دانند، در زندگی دارند. چیزهایی مثل عشق، ثروت و خوشحالی! گریس و جک هم‌دیگر را دوست دارند و هیچ جا بدون هم ظاهر نمی‌شوند و همیشه در کنار هم هستند.

این با هم بودن‌های همیشگی‌شان کم کم دوستان گریس را دچار شک می‌کند. آن‌ها از خودشان می‌پرسند که چرا گریس هیچ‌وقت بدون جک به سراغشان نمی‌رود؟ چرا گاهی وقت‌ها جواب تلفنشان را نمی‌دهد؟ چرا حتی وقتی کار مهمی دارد، تنها جمع دوستانه‌شان را ترک نمی‌کند؟ آیا این واقعا یک زندگی رویایی و آرمانی‌ست یا یک دروغ بزرگ؟

داستان پشت درهای بسته ( Behind Closed Doors )  دقیقا با این سوال‌ها روایت را وارد چالشی هیجان‌انگیز می‌کند.

پشت درهای بسته

آشنایی با شخصیت‌های کتاب پشت درهای بسته نوشته‌ی بی.ای.پاریس

راوی داستان زنی‌ست به اسم گریس! او شش ماه قبل زمانی که خواهر هفده ساله‌اش میلی را که از بیماری سندروم داون رنج می‌برد برای تفریح به پارک برده بود، با مردی به اسم جک آشنا می‌شود. وقاع داستان از لحاظ زمانی بدون ترتیب، متغیر بین گذشته و حال، توسط نویسنده در بخش‌های مختلف کتاب روایت می‌شوند.

گریس خودش را وقف مراقبت از خواهرش کرده است. پدر و مادر آنها میل چندانی به بچه‌دار شدن نداشته‌اند و نسبت به نگه‌داری دخترهایشان دلسرد و کم‌توجه بوده‌اند، به خصوص در رابطه با میلی که عقب مانده‌ی ذهنی بود کوتاهی بیشتری داشتند.

همین مساله باعث شد تا والدین گریس بلافاصله بعد از ازدواج او با جک به نیوزلند مهاجرت کنند.

شخصیت اصلی بعدی جک، همسر گریس است. جک یک وکیل سرشناس است و اغلب روی پرونده‌ی زن‌های ستم‌دیده و رنجور کار می‌کند و وکالتشان را به عهده می‌گیرد. اگر بخواهیم وارد جزییات رفتاری جک در اولین برخوردش با گریس بشویم باید بگوییم که اولین‌بار زمانی که گریس خواهرش را به پارک برده بود، یک گروه موسیقی آنجا در حال نواختن ساز بودند، میلی که به وجد آمده بود شروع به رقصیدن می‌کند و از گریس می‌خواهد که با او برقصد اما گریس این درخواست را رد می‌کند. چند لحظه بعد جک از راه می‌رسد و با میلی می‌رقصد. این سخاوت و خوش‌ رویی و همچنین شغل و جایگاه اجتماعی‌اش باعث می‌شود که گریس به او علاقه‌مند شود. بنابراین می‌شود گفت که جک در ابتدا تصویر بسیار خوشایندی از خودش نشان می‌دهد.

بعد از مدتی جک شخصیت اصلی‌اش را نشان می‌دهد.بعد از ازدواج، جک پافشاری زیادی می‌کند که میلی به خانه‌شان بیاید و آنجا زندگی کند. در همین قسمت کتاب است که شخصیت حقیقی جک رو می‌شود. او حقایقی درباره‌ی زندگی خودش به گریس می‌گوید، مثلا اینکه چقدر از زن‌ها متنفر است و به خاطر علاقه‌اش با گریس ازدواج نکرده!

از حرف‌های جک متوجه می‌شویم که پدرش در کودکی همیشه مادرش را شکنجه داده و او را کتک زده و به مرور که جک بزرگ‌تر می‌شود او هم با پدر همدست می‌شود و حتی گاهی مادر را در زیرزمین خانه حبس می‌کردند. بعد از این اتفاق است که جک تصمیم می‌گیرد دنبال زن‌های ضعیف بگردد و با آزار دادن آنها لذت ببرد.

به همین دلیل است که شغل وکالت را انتخاب کرده و دلیل اصلی انتخاب گریس، شرایط زندگی‌اش و داشتن خواهری بیمار است. چه کسی مناسب‌تر از میلی برای شکنجه؟ بعدها روشن می‌شود که جک به همین دلیل زن‌های ستم‌دیده را برای وکالت انتخاب می‌کرد، چون از دیدن رنج و عذابشان لذت می‌بُرد.

گریس، جک و میلی شخصیت‌های اصلی کتاب هستند که هر قسمت از کتاب ما را با رازهایی از زندگی این سه نفر به خصوص جک بیشتر و بیشتر آشنا می‌کند.

وقتی رازهای پشت درهای بسته فاش می‌شود

اگر تعلیق را دوست دارید و سرتان درد می‌کند برای سردرآوردن از اتفاق‌های پشت درهای بسته، اگر دوست دارید معماها را یکی پس از دیگری حل کنید و در داستان غرق شوید، کتاب پشت درهای بسته نوشته‌ی بی.ای.پاریس بهترین انتخاب است.

این رمان در اولین پیامش به مخاطب می‌گوید صبر کن! برای قضاوت زود است! هنوز چیزهای زیادی هست که نمی‌دانی! و بعد با نفوذ به گذشته‌ی تاریک شخصیت‌ها، داستانی غافلگیرکننده و هیجان‌انگیز را روایت می‌کند.

برای تهیه‌ی کتاب پشت درهای بسته ( Behind Closed Doors )  می‌توانید سری بزنید به فروشگاه اینترنتی سایت خوب و یا کتاب را از فروشگاه‌ها و شهرکتاب‌ها سفارش بدهید. با خواندن اولین رمان بی.ای.پاریس، لحظات هیجان‌انگیزی را تجربه خواهید کرد!

 

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *