باید بدانم Need to Know ، پرفروش‌ترین درام جاسوسی

باید بدانم

باید بدانم Need to Know اولین رمان کارن کلیولند است که حسین یعقوبی آن را ترجمه کرده و توسط نشر خوب منتشر و وارد بازار کتاب شده است. در این مقاله به سراغ این کتاب رفته‌ایم تا اولا کمی با زندگی نویسنده‌اش آشنا شویم و بعد ببینیم چه‌طور از دل یک ماجرای سیاسی به خلق ماجرایی عاطفی می‌رسد؟!

در این مقاله از سایت خوب با ما همراه باشید تا دنیای کتاب باید بدانم نوشته‌ی کارن کلیولند را کشف کنیم.

کارن کلیولند، نویسنده‌‌ی رمان باید بدانم کیست؟

کارن کلیولند نویسنده‌ی نسبتا جوان و تازه‌کار آمریکایی‌ است. او که قبلا هشت سال به عنوان یک آنالیزور یا تحلیل‌گر در بخش ضدتروریستی سازمان سیا کار می‌کرده، بعد از به‌دنیا آمدن دو فرزندش به کار خود در سازمان خاتمه داده است و از سال 2018 با نوشتن رمان «باید بدانم» به حرفه‌ی نویسندگی روی آورده است.

این نویسنده‌ی جوان، تحصیل‌کرده‌ی دانشگاه هاروارد آمریکا بوده و مدرک لیسانس خود را نیز از آنجا دریافت کرده است. اما اگرچه کلیولند شغلش را رها کرد، نبوغ ذاتی‌اش در این زمینه، این اجازه را به او نداد که فکرش را نیز از این مقوله خالی کند.

ژانر هیجانی و محتوای جاسوسی داستان Need to Know و کاراکتر اصلی که به نوعی از روی خودش آن را الگوبرداری کرده، گواهی بر این حقیقت است.

کلولند همچنین کتاب دیگری را دست نوشتن دارد که احتمالا در سال 2019 از آن رونمایی خواهد کرد.

خلاصه‌ی داستان باید بدانم اثر کولیولند چیست؟

ویون و مت در ظاهر زندگی آرام و شیرینی دارند. نمونه‌ی یک زندگی سنتی آمریکایی که بر اساس یک اتفاق و به صورت عشق در یک نگاه شروع شده و همواره با شادی همراه بوده است. خانه‌ی این زوج جوان در حومه‌ی شهر و در نزدیکی بهترین مدارس آنجا بنا شده است.

آنها همچنین صاحب چهار فرزند سالم و زیبا هستند. اگرچه  یک سری مشکلات کوچک مالی بر سر راه زندگی این زوج وجود دارد اما ویوین یا کار در سازمان ضدجاسوسی سی آی ای به عنوان یک تحلیلگر در زمینه‌ی فعالیت‌های مخفی ماموران جاسوسی روسیه، و مت با شغلش در زمینه‌ی مهندسی فناوری اطلاعات، آنچه را مورد نیاز خود و فرزندانشان است، تامین می‌کنند.

ویوین و تیمش درواقع روی پیدا کردن جاسوس‌های مخفی روسی سخت کار می‌کنند و در این زمینه ویوین به عنوان تحلیلگر موفق شده سیستمی را برنامه‌نویسی کند که به رشته‌های مخفی و اصلی روس‌ها درسترسی داشته باشد.

موازی با ویوین، همکارش، «عُمَر» در اف بی آی هم سالهاست که به این کار مشغول است و تقریبا ده سال قبل از ویوین این کار را شروع کرده است اما این شغل مشکلاتی هم به همراه دارد. بزرگترین مشکلش هم ناامیدکنندگی آن است. درواقع پیدا کردن عوامل جاسوسی روس آنقدر سخت و زمان‌بر است که گاهی موجب یاس و ناامیدی شدید ویوین و گروهش می‌شود.

ویوین مدام با خودش می‌گوید: « وقتی عُمَر که از یک دهه‌ی پیش مشغول این کار است و فقط چند نفر از افراد معمولی را شناسایی کرده، من چه‌طور می‌توانم عاملین اصلی را پیدا و شناسایی کنم؟»

دشواری این کار بیشتر به خاطر آن است که سازمان جاسوسی روسیه به شدت محتاط و حساب‌شده عمل می‌کند و حتی گاهی دست به خودتخریبی می‌زند. علاوه بر چندلایه کردن پروتکل کدنویسی مامورین، هویتشان را پس از مدتی از بین می‌برد یا تغییر می‌دهد و حتی این نوع اطلاعات را آرشیو نمی‌کند.

یک روز به صورت اتفاقی سی آی ای به رایانه شخصی یوری یاکف، یکی از مظنونین قدیمی سازمان، دست پیدا می‌کند و هنگام بررسی فایل‌های موجود در رایانه، ویوین به واژه‌ی سیریلیک برمی‌خورد که به زحمت آن را «رفقا» ترجمه می‌کند.

وقتی این پوشه باز می‌شود، ضربان قلب ویوین بالا می‌رود، چرا که پنج عکس در آن پوشه موجود است و اهمیت عدد پنج این است که هر سردسته، پنج مامور زیردست دارد.

دو عکس اول، به نظر معمولی می‌رسیدند و حتی این شبهه را در ذهن ویوین ایجاد کردند که شاید یوری فردی عادی است اما عکس سوم دنیا را بر سر او خراب کرد. وقتی ویوین به خودش آمد فهمید نوک انگشتانش یخ زده و تنها صدایی که می‌شنید طنین گردش خون در گوش‌هاش بود. عکس سوم متعلق به کسی نبود جز مت، همسرش!

و این‌جاست که داستان وارد اوج هیجان خود می‌شود، برای لمس این هیجان باید همراه با جمله به جمله‌ی کتاب پیش بروید و تعلیق را در جزییات داستان احساس کنید.

نقاط قوت کتاب باید بدانم اثر کولیولند چیست؟

  • قلم کلاسیک، کلیولند که تجربه‌ی اولش را در عرصه‌ی نویسندگی روی این کتاب پیاده کرده است، به طور ناباورانه‌ای از تعابیر زیبا و گیرا استفاده می‌کند. این مساله از شخصی که قبلا شغلی سیاسی داشته دور از انتظار است. سبک نوشتار کولیولند در داستان باید بدانم، به گونه‌ای است که خواننده را به یاد توصیفات نویسنده‌ای مثل فیتزجرالد می‌اندازد.
  • از دیگر نقاط قوت کتاب Need to Know می‌توان به وجود عنصر احساس اشاره کرد. به عنوان رمانی در ژانر هیجانی، معمایی و سیاسی، خواننده به نوعی خودش را برای یک داستان زمخت آماده می‌کند اما جلوه‌های رمانس درون داستان، واقعا مخاطب را غافلگیر می‌کند. همچنین حس مادرانه‌ی ویوین، علی‌رغم حوزه‌ی کاری‌اش، خیلی خوب توصیف شده است.
  • و اما نقطه‌ی قوت اساسی این کتاب وجود عنصر تعلیق است. علاوه بر مهارت نویسندگی کلیولند، تعلیق بالای داستان Need to Know و حضور معما در زمینه‌ی داستان، باعث می‌شود خواننده به سرعت صفحات کتاب را ورق بزند تا بتواند سریع‌تر پیش برود و نقاط تعطیق را کشف کند.

باید بدانم

باید بدانم را باید بخوانیم

شاید برای طرفداران هنر و ادبیات و همچنین اهالی فیلم و سینما، این مساله تبدیل به یک عادت شده باشد که هرجا سخن از عشق و عطوفت است، خود را برای یک دلهره‌ی اساسی و حتی خیانت و سوء‌استفاده آماده کنند.

داستان زندگی ویوین و مت، شاید داستان روزمره‌ی زندگی همه‌ی ما نباشد، اما تقابل عشق و احساس را با موضوع حساسی مثل میهن‌پرستی و ناسیونالیسم به خوبی تصویرسازی کرده و به چالش می‌کشد.

همان‌طور که داستان کتاب احساسات خواننده مانند عشق و نفرت را برمی‌انگیزد، در رابطه با بازخورد خود کتاب هم همین کار را می‌کند.

آنچه از مجلات معتبر نقد ادبی و سایت‌های ذی‌ربط و همچنین نظر خوانندگان برمی‌آید این است که شاید نتوان نسبت به کتاب اول کلیولند تنفر نشان داد، اما در عین حال نمی‌توان از اعماق قلب هم عاشقش بود.

درهرحال چیزی که قابل انکار است، قلم قوی و تعابیر شاعرانه‌ی نویسنده و همچنین برانگیختن حس کنجکاوی خواننده است که این کتاب را تبدیل به کتابی خواندنی و پرفروش کرده است. بنابراین می‌توان گفت باید بدانم را باید خواند.

کلام آخر

همان‌طور که دیدید باید بدانم یا Need to Know داستان یک عضو ارشد سازمان سیا است که به دنبال شکار جاسوس‌های روسی در آمریکاست. ویوین در این راه آنقدر بی‌پروایی می‌کند تا همه‌چیزش را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد. شغلش، همسرش و حتی چهار فرزندش را… اما او سوگند خورده که از منافع کشورش در مقابل دشمنان داخلی و خارجی دفاع کند و در این موقعیت حساس نمی‌داند به چه کسی و چگونه باید اعتماد کند؟…

 این داستان پرکشش و پرتعلیقی است از کولیولند، که به نوعی اتفاقات داستان را از نزدیک لمس کرده است و می‌توان گفت او بهترین راوی برای روایت داستان باید بدانم بوده است. برای تهیه‌ی این کتاب خوب و خواندنی، فقط کافی است سری به فروشگاه اینترنتی نشر خوب بزنید!

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *