جایزه بوکر و بررسی دو رمان راه یافته به این فهرست از نشر خوب

خرید اینترنتی کتاب

در مقاله‌ی «پسران نیکل برنده‌ی جایزه‌ی ادبی پولیتزر ۲۰۱۹» در ستایش جوایز ادبیِ معتبر دنیا به ویژه جایزه پولیتزر نوشته‌ایم. جوایزی که به نویسنده و اثر ادبی‌اش اعتبار و شهرت می‌بخشند و می‌توانند به عنوان یک معیار برجسته، ما را در انتخاب یک کتاب کمک کنند. در این مقاله پس از معرفی و بررسی جایزه‌‌ بوکر، به بررسی رمان‌های نقشی در مه اثر تان توان اِنگ و هتل دولاک اثر آنیتا بروکنر می‌پردازیم که نشر خوب آن‌ها را از میان آثار برگزیده‌ و نامزدشده‌ی بوکر انتخاب و منتشر کرده است. برای خرید اینترنتی کتاب نقشی در مه و هتل دولاک می‌توانید به بخش کتاب‌ها سر بزنید و فهرست کتاب‌های منتشرشده در نشر خوب را مطالعه کنید. انتشارات خوب گزیده‌ای از بهترین کتاب ‌های جهان را به خوانندگان فارسی‌زبان ارائه می‌دهد.

جایزه بوکر ، فصلی تازه برای نویسندگان

همان‌طور که پیش از این نوشتیم، جایزه‌‌ من بوکرMan Booker Prize  یکی از معتبرترین جوایز ادبی دنیا است که به نام جایزه‌ بوکر هم شناخته می‌شود. جایزه‌ بوکر هر سال به بهترین کتاب های جهان (انگلیسی‌زبان) اعطا می‌شود. این جایزه تا سال ۲۰۱۴ فقط به کتاب‌هایی تعلق می‌گرفت که نویسندگان‌شان شهروند کامنولث (مجموعه کشورهای فعلی و سابق بریتانیا) و یا جمهوری ایرلند باشند. اما بعد از این سال تمام آثار نوشته‌شده به زبان انگلیسی بررسی می‌شوند، فارغ از اینکه نویسنده چه ملیتی داشته باشد.

جایزه بوکر از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین جایزه‌های ادبی محسوب می‌شود، هر سال پس از اعطای این جایزه، اثر برگزیده‌ مدت‌ها در صدر اخبار رسانه‌ها و شبکه‌های ادبی قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر این جایزه جایگاه درخشانی را در ادبیاتِ جهان برای نویسنده‌ای که آن را دریافت می‌کند رقم می‌زند و تاثیر به‌سزایی بر فروش اثرِ برگزیده در سراسر دنیا می‌گذارد.

جایزه بوکر معرف برجسته‌ترین آثار ادبی دنیا

جایزه‌ بوکر برای اولین بار در سال ۱۹۶۹ به پی‌اچ نیوبی P. H. Newby به خاطر نوشتن کتاب چیزی برای پاسخ‌دادن Something to Answer For اهدا شد.

جایزه‌ بوکر هر سال به منظور ترویج ادبیات داستانی به نویسندگان اهدا می‌شود. در این جایزه، داوران سعی دارند داستان‌ها و آثار برجسته‌ی ادبی را به جهان معرفی کنند.

جایزه‌ بوکر ۵۰ هزار پوند ارزش نقدی دارد و در کنار توجه و شهرتی که برای نویسنده‌ی اثر برگزیده به همراه دارد می‌تواند به معنی واقعی سرنوشت او را دچار تغییر کند و باعث فروش کم‌نظیر اثر را در سراسر دنیا بشود.

خوش‌نامی ناشران آثار برگزیده جایزه بوکر

بنیاد جایزه بوکر از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ هر دو سال یک‌بار به نویسنده‌ای غیر انگلیسی که اثری از او به انگلیسی ترجمه شده، به پاس زحماتش جایزه‌ای با عنوان جایزه‌ی بین‌المللی بوکر اهدا می‌کرد. از سال ۲۰۱۵ این بنیاد به صورت سالانه برنده‌ها را اعلام می‌کند. در این بخش جایزه‌ی نقدی ۵۰ هزار پوندی به صورت مساوی بین نویسنده و مترجم تقسیم می‌شود.

جایزه‌ی بوکرمن علاوه‌بر موقعیت درخشانی که برای نویسنده و اثرش رقم می‌زند، باعث خوش‌نامی و موفقیت ناشر اثر هم می‌شود. انتشارات جاناتان کیپ خوش‌اقبال‌ترین ناشر در سراسر دنیاست. در بین آثار منتشر شده توسط این نشر هشت کتاب موفق به دریافت جایزه بوکرمن شده‌اند.

اقتباس‌های سینمای از کتاب‌های برنده جایزه بوکر

در میان برگزیدگان جایزه بوکر ، آراویند آدیگا  Aravind Adigaجوان‌ترین نویسنده‌ای‌ست که در سال ۲۰۰۸ و در سی و سه سالگی موفق شد به خاطر کتاب ببر سفید The White Tiger جایزه بوکر را از آن خود کند.

فیلم فهرست شیندلر Schindler’s List مشهورترین اقتباس سینمایی از کتاب‌های برنده‌ی جایزه‌ی بوکر است. این فلیم بر اساس رمان کشتی شیندلر Schindler’s Ark اثرتوماس کانیلی Thomas Keneally ساخته شده است. این رمان در سال ۱۹۸۲ برنده‌ی جایزه‌ی بوکر شد.

بر اساس کتاب‌های بازمانده‌ی روز The Remains of the Day اثر درخشان کازوئو ایشی گورو Kazuo Ishiguro ، بیمار انگلیسی The English Patient اثر مایکل آنداچیه Michael Ondaatje و زندگی پی Life of Pi اثر یان مارتل Yann Martel، هتل دولاک Hotel Du lac اثر آنیتا بروکنر Anita Boorokner و نقشی در مه the garden of evening mists نوشته‌ی تان توان انگ Tan Twan Eng نیز فیلم سینمایی ساخته شده است.

از میان آثار برنده و نامزده‌شده‌ی جایزه بوکر، نشر خوب کتاب‌های نقشی در مه اثر تان توان اِنگ و هتل دولاک اثر آنیتا بروکنر را منتشر کرده است. برای خرید اینترنتی کتاب نقشی در مه و خرید اینترنتی کتاب هتل دولاک به بخش کتاب‌ها مراجعه کنید. در ادامه‌ی مقاله به بررسی این دو اثر درخشان می‌پردازیم که از فهرست بهترین کتاب های جهان انتخاب و اقتباس سینمایی نیز شده‌اند.

هتل دولاک برنده‌ی جایزه‌ی بوکر ۱۹۸۴

رمان هتل دولاک اثر آنیتا بروکنر از جمله آثاری‌ست که در فهرست برنده‌های جایزه بوکر قرار دارد. این کتاب در سال ۱۹۸۴ جایزه‌ی بوکر را از آن خود کرد. نشر خوب کتاب هتل دولاک را با ترجمه‌ی فاطمه خلیلیان منتشر کرده است. برای خرید اینترنتی کتاب هتل دولاک به بخش فروشگاه اینترنتی انتشارات خوب سر بزنید.

هتل دولاک رمانی‌ست که با جزئیات کم‌نظیرش، تصویرهای ماندگاری را در ذهن خواننده به جا می‌گذارد. آنیتا بروکنر در این اثر، با قلمی پرکشش و جذاب، داستان زنی به نام ایدث هوپ را روایت می‌کند که با نام مستعار داستان‌های عاشقانه می‌نویسد.

او پس از تحولات ناخواسته و نابسامانی‌هایی که در زندگی‌اش پشت سرگذاشته، به هتل دولاک در کشور سوئيس می‌رود تا در آرامش بیشتری روزگار گذشته را مرور کند. فضای آرام هتل و سایر مهمانانِ آن‌جا، او را درگیر دغدغه‌های هویتی کرده و باعث می‌شوند از خودش بپرسد کیست و با زندگی خود چه کرده است.

ملاقات زیر نور ماه

 در بخشی از رمان هتل دولاک برنده جایزه بوکر ۱۹۸۴ می‌خوانیم:

به وسعت بی‌روح آن سوی پنجره پشت کرد و اتاق را نظاره کرد که به رنگ گوشت گوساله‌ی بیش‌ازحد پخته‌شده بود: فرش و پرده‌هایی گوشتی‌رنگ، تختی پایه‌بلند و باریک با روتختی گوشتی‌رنگ، میز کوچک تیره‌رنگ با صندلی بی‌نقصی که به‌درستی زیرش قرار گرفته بود، یک کمد لباس باریک و یک لوستر برنجی کوچک در ارتفاع مناسبی از سرش، که با هشت لامپ ضعیف به‌طرز ملال‌آوری سوسو می‌زد.

پرده‌های توری سفید شق‌ورقی که محافظ خوبی در برابر روشنایی پراکنده بودند و می‌شد با کنار‌زدن آن‌ها و از راه پنجره‌های قدی به بالکن باریکی وارد شد که در آن میز و صندلی فلزی سبزرنگی را جای داده بودند. فکر کرد وقتی هوا بهتر شود، آن‌جا بنشیند و بنویسد.

به سمت کیفش رفت و دو پوشه‌ی بزرگ را از آن بیرون آورد که یکی از آن‌ها حاوی فصل اول کتاب ملاقات زیر نور ماه بود که قصد داشت در این وقفه‌ی غیرعادی زندگی‌اش با آرامش بر روی آن کار کند.

اما دست او به‌سمت پوشه‌ی دیگر رفت و آن را باز کرد. به طور غریزی به‌سمت میز رفت و خیلی زود بر صندلی سفت نشست، در خودکارش را برداشت، و بی‌توجه به اطرافش چنین نوشت: دیوید عزیزم…

در مقاله‌ی هتل دولاک: روایتی از جنگ با خویشتن به بررسی دقیق و کامل این اثر درخشان از آنیتا بروکنر پرداخته‌ایم. برای خرید اینترنتی هتل دولاک به پروفایل کتاب در فروشگاه اینترنتی نشر خوب سر بزنید.

خرید آنلاین کتاب نقشی در مه

نقشی در مه نامزد جایزه بوکر ۲۰۱۲

رمان درخشان نقشی در مه اثر تان توان انگ از جمله آثاری‌ست که در سال ۲۰۱۲ نامزد جایزه‌ بوکر شده‌‌اند. نشر خوب این کتاب را با ترجمه‌ی شادی امیرافشاری ترجمه و روانه‌ی بازار کتاب کرده است. در مقاله‌های « نقشی در مه ، رمانی برای به‌یادآوردن و فراموش‌کردن » و « نقشی در مه ، یک رمان عاشقانه و متفاوت » به بررسی ویژگی‌های برجسته‌ی این اثر پرداخته‌ایم. برای خرید اینترنتی کتاب نقشی در مه به بخش کتاب ها فروشگاه اینترنتی انتشارات خوب سر بزنید.

کتاب نقشی در مه داستان زنی مالزیایی به نام یون لینگ تئو را روایت می‌کند. او تنها بازمانده‌ی اردوگاه کار مخوف ژاپنی‌هاست که به‌تنهایی در میان جنگل‌ها و مزارع چای پرسه می‌زند. در میان این جنگل‌ها و مزارع، تنها باغ به سبک ژاپنی در مالایا را پیدا می‌کند.

طراح این باغ کسی نیست جز آریتومو؛ باغبان مخصوص سابق امپراتور ژاپن. یون لینگ تصمیم می‌گیرد از آریتومو برای ساخت باغی ژاپنی کمک بگیرد تا یاد خواهرش را که در اردوگاه ژاپنی‌ها کشته‌ شده است، زنده نگه دارد. در حالی که جنگی پارتیزانی در منطقه سایه گسترده، یون لینگ روزبه‌روز بیشتر به آریتومو وابسته می‌شود.

اما این باغ رازی بزرگ با خود به همراه دارد. اِنگ در طول داستان پرده از راز آریتومو برمی‌دارد و آرام‌آرام هویت او را برای خواننده نمایان می‌کند.

نقشی در مه روایت‌های زنِ بازمانده‌ای از جنگ

سی و شش سال بعد از آن صبحگاه، دوباره صدایش را می‌شنوم، پرطنین و رسا. خاطراتی که مدفون کرده بودم رفته‌رفته بیدار می‌شوند، همچون تکه‌یخ‌هایی که از کوهی یخی کنده می‌شوند. در خواب، این تکه‌های یخ نوری صبحگاهی بر ذهنم می‌افکند.
خاموشی کوهستان مرا بیدار می‌کند؛ سکوتی محض. این همان چیزی است که درباره‌ی زندگی در یوگیری فراموش کرده بودم. وقتی چشم می‌گشایم، زمزمه‌های خانه در هوا موج می‌زند.

به یاد دارم یک بار آریتومو گفت: «خانه‌های قدیمی انبانِ انبوه خاطرات است.» (بخشی از کتاب نقشی در مه)

«نقشی در مه» رابطه‌ی میان یک زن زخم‌خورده از جنگ با ژاپنی‌ها و یک مرد ژاپنیِ تبعیدشده از کشورش ماجرایی را آغاز می‌کند که در عین پیچیدگی به مخاطب آرامش هدیه می‌دهد.

این رمان با وجود تراژیک‌بودن حسی از وفاداری و محبت را در خواننده بیدار می‌کند و نشان می‌دهد که این همه خشونت توانسته است به رابطه‌ای زیبا میان دو انسان بیانجامد.

نقشی در مه ستاره‌ای درخشان در ادبیات مالزی

در قسمت کم‌ژرفای آب، حواصیلی خاکستری سرش را به‌سمت من کج کرد، با یک پا که در هوا بالا نگه داشته بود، همانند دست پیانیستی بود که نوت‌های موسیقی‌اش را فراموش کرده. چند دقیقه بعد پایش را پایین انداخت و نوکش را در آب فرو برد.

آیا این نواده‌ی همان حواصیلی بود که وقتی من اولین بار با یوگیری آمدم این‌جا خانه ساخته بود؟ فریدریک به من گفته بود همیشه یکی از آن‌ها در باغ دیده می‌شد رشته‌ای ناگسسته از پرندگان گوشه‌نشین.

می‌دانستم که امکان ندارد این همان پرنده‌ی چهل سال قبل باشد، اما همان‌طور که تماشایش می‌کردم، آرزو می‌کردم همان باشد.

می‌خواستم باور کنم که آن حواصیل با ورودش به این جایگاه مقدس به گونه‌ای از میان انگشتان زمان گریخته است. (بخشی از کتاب نقشی در مه)

تان توان انگ را می‌توان ستاره‌ای در ادبیات مالزی دانست؛ نویسنده‌ای که در مدت کوتاهی طرفداران زیادی پیدا کرد و سبک منحصربه‌فردش در ادبیات مالزی ماندگار کرد.

اگر مایل به خواندن اطلاعات بیشتری درباره‌ی این کتاب هستید می‌توانید به مقاله‌های « نقشی در مه ، رمانی برای به‌یادآوردن و فراموش‌کردن » و « نقشی در مه ، یک رمان عاشقانه و متفاوت » را مطالعه کنید و برای خرید اینترنتی کتاب نقشی در مه به پروفایل کتاب در فروشگاه اینترنتی نشر خوب سر بزنید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *