حیران میان کتاب‌ها

خرید اینترنتی کتاب

اگر جزء اهالی کتاب و ادبیات داستانی باشید، بی‌شک به دنبال فهرست بهترین کتاب های جهان هستید. بهترین کتاب از منظر سایت‌ها، مجلات یا نشریات معتبر می‌تواند متفاوت باشد؛ اما همان طور که در یادداشت‌های پسران نیکل برنده‌ی جایزه‌ی ادبی پولیتزر ۲۰۱۹ و جایزه‌ی بوکر و بررسی دو رمان راه‌یافته به این فهرست از نشر خوب صحبت کردیم، جوایز ادبی دنیا می‌توانند معیار خوبی برای انتخاب یک کتاب باشند. خیلی وقت‌ها این جوایز می‌توانند ما را از تردید برای انتخاب یک کتاب نجات بدهند. یکی از جوایزی که به برگزیدگانش اعتبار بسیار خوبی در سراسر دنیا می‌بخشد، جایزه کتاب ملی آمریکا است. آثار برگزیده و راه یافته به جایزه کتاب ملی آمریکا فهرستی از بهترین کتاب‌ های جهان را تشکیل می‌دهند. نشر خوب آثار زیادی را از این فهرست منتشر کرده است. در ادامه‌ی به معرفی جایزه کتاب ملی آمریکا و کتاب پرنده باز اثر ویلیام وارتن می‌پردازیم. برای خرید اینترنتی کتاب پرنده باز می‌توانید به بخش کتاب‌ها فروشگاه اینترنتی انتشارات خوب سر بزنید.

جایزه کتاب ملی آمریکا چطور بنیان‌گذاری شد؟

جایزه‌ی کتاب ملی با عنوان اصلی National Book Award برای اولین‌بار در سال ۱۹۳۶ توسط انجمن کتاب‌فروش‌های آمریکا بنیان‌گذاری شد.

این جایزه در طول جنگ جهانی دوم مجبور به توقف فعالیت‌اش شد و در سال ۱۹۵۰ مجدد کار خود را از سر گرفت.

جایزه کتاب ملی مجموعه‌ای از جایزه‌های ادبی در آمریکاست این جایزه هر سال در ماه نوامبر برگزار می‌شود. این جایزه بخش‌های مختلف داستانی، غیرداستانی، شعر و ادبیات کودک و نوجوان را دربرمی‌گیرد. پیش از جنگ جهانی دوم، نویسندگان و ناشران غیرآمریکایی در این جایزه شرکت داده می‌شدند در حال حاضر این جایزه فقط به کتاب‌هایی اهدا می‌شود که در طول یک سال گذشته در آمریکا منتشر شده باشند.

برندگان جایزه ملی آمریکا در هر بخش علاوه‌بر دریافت نماد برنز، ده هزار دلار هدیه‌ی نقدی دریافت می‌کنند. نامزدهای نهایی در بخش‌های داستانی، آثار غیرداستانی، ادبیات جوانان، ترجمه و شعر نیز مدال برنز و هزار دلار هدیه دریافت می‌کنند.

بخش‌های مختلف جایزه کتاب ملی آمریکا

جایزه کتاب ملی آمریکا نیز مانند هر جایزه‌ی ادبی دیگری در طول زمان دچار تحولاتی شده است. در سال ۱۹۶۴ بخش ادبیات غیرداستانی تقسیم‌بندی شد. پس از سه سال یعنی در سال ۱۹۶۷، این جایزه برای اولین بار به دو اثر ادبیِ ترجمه‌شده اهدا شد. بخش ادبیات کودک و نوجوان هم در سال ۱۹۶۹ به جایزه کتاب ملی آمریکا اضافه شد.
امروزه چهار بخش اصلی جایزه کتاب ملی آمریکا به این صورت است:

جایزه کتاب ملی در بخش داستانی

جایزه کتاب ملی در بخش غیر داستانی

جایزه کتاب ملی در بخش شعر

جایزه کتاب ملی در بخش ادبیات کودک و نوجوان

بخش نهایی این جایزه نیز به دو نویسنده برای یک عمر فعالیت هنری‌شان اهدا می‌شد. عنوان‌های اصلی این جایزه Medal for Distinguished Contribution to American Letters و Literarian Award for Outstanding Service to the American Literary Community هستند.

پرنده باز

رمان پرنده باز برنده جایزه کتاب ملی آمریکا

از زمان بنیان‌گذاری جایزه کتاب ملی آمریکا تا امروز، کتاب‌های زیادی به این فهرست راه یافته‌اند و برگزیده‌ی این جایزه‌ی معتبر ادبی شده‌اند. کتاب پرنده باز اثر ویلیام وارتن یکی از آثار درخشان راه‌یافته به این فهر‌ست است. این کتاب موفق شد در سال ۱۹۸۰ جایزه کتاب ملی آمریکا را از آن خود کند.

نشر خوب پرنده باز را با ترجمه‌ی سحر رضاسلطانی منتشر کرده است. برای خرید آنلاین کتاب پرنده باز می‌توانید به بخش کتاب‌ها در فروشگاه اینترنتی انتشارات خوب سر بزنید.

کتاب پرنده باز در دسته‌ی ادبیات جنگ قرار می‌گیرد. این کتاب داستان پسر جوانی را روایت می‌کند که نمی‌تواند مرز میان خیال و واقعیت را تشخیص بدهد. شاید هم زندگی را آمیخته با رویاهایش ترجیح می‌دهد.

نزاع بر سر یک چاقوی ضامن‌دار

پرنده باز روایتگر سرگذشت دو جوان تازه‌بالغ با نام‌های «بِردی» و «اَل» است. دوستی‌ آن‌ها با نزاع بر سر یک چاقو آغاز می‌شود:

به او می‌گویم چاقو را بدهد. می‌گوید چاقو مال خودش است و آن را از بچه‌ای به اسم زیگنفوس خریده. می‌گوید اگر بخواهم می‌توانم بروم و از زیگنفوس بپرسم. از او می‌خواهم چاقو را نشانم دهد. چاقو را به من می‌دهد. آن سمت دروازه‌ی چوبی خانه‌شان با هم حرف می‌زنیم. دروازه‌ای که به دیوار زمین بیسبال متصل است.
با نگاهی دستگیرم می‌شود که چاقویی حسابی است؛ چاقوی ضامن‌دار درست و حسابی. امتحانش می‌کنم؛ همان حقه‌ی قدیمی بازوبسته‌کردن ضامن چاقو. به نظر می‌رسد شکسته است.

بردی دست می‌برد که نشانم دهد چطور کار می‌کند. چاقو را پس می‌کشم و به او می‌گویم دست کثیف‌اش را به چاقوی من نزند. با نگاه لرزانش طوری نگاهم می‌کند انگار دیوانه‌ام. برمی‌گردم تا با ماریو از آن‌جا دور شویم. دروازه را باز می‌کند و دنبالمان می‌آید. به راهمان ادامه می‌دهیم اما او راهمان را سد می‌کند و در حالی که عقب‌عقب می‌رود چاقویش را می‌خواهد.

می‌ایستم، چاقو را بالا می‌برم و می‌گویم: «اینو می‌خوای؟ بیا بگیرش.» دستش را بالا می‌برد تا چاقو را بگیرد. چاقو را با دست چپم گرفته‌ام تا با دست راستم مشتی جانانه حواله‌اش کنم. اما چاقو از دستم در می‌رود و به دست او می‌افتد…

وقتی واقعیت رنگ می‌بازد…

«بِردی» شخصیت اصلی پرنده باز است؛ پسری خیال‌باف که شیفته‌ی کفترهاست. بردی آن‌قدر غرق دنیای پرنده‌هاست که کم‌کم علاقه‌اش به زندگی در جهانِ واقعی را از دست می‌دهد. او در رویا عاشقِ کفترماده‌ای می‌شود.

بعد از دلباختگی‌اش به کفتر ماده است که تلاش می‌کند تا همان پرنده را در واقعیت پیدا کند. و اتفاقا موفق هم می‌شود. خیال‌های بِردی شدت بیشتری می‌یابند؛ تا جایی که بِردی در خیال، با پرنده‌ی محبوبش زندگی‌اش را تشکیل می‌دهد…

«یادم می‌آد رفتیم بالای اون مخزن گاز؟ عجب کار خرکی‌ای کردیم. تو اون شب تقریبا متقاعدم کردی که پرنده‌ای.»

اثری تکان‌دهنده از یک زندگی خیالی

کتاب پرنده باز که در مقاله‌ی پرنده باز: روایتی شگفت‌انگیز از انسانی که پرنده شد به تفصیل درباره‌ی آن پرداخته‌ایم، اثری تکان‌دهنده‌ است. تصاویر و جزئیات و ماجراهایی که بِردی و اّل زندگی می‌کنند، محال است از یاد خواننده برود.

پرنده باز با جزئیات درخشان‌اش به راستی شایسته‌ی جایزه کتاب ملی آمریکا است. ویلیام وارتن در این اثر به خوبی دوستی را به عنوان پناهگاهی در روزهای تلخ و سخت به تصویر کشیده است.

وقتی همه‌چیز دست‌به‌دست هم می‌دهند تا از ما ویرانه‌ای بسازند، بودن یک دوست، معجزه‌ است؛ معجزه‌ای‌ که می‌تواند از قعر تاریکی‌ها نجات‌مان دهد…

کتاب پرنده باز علاوه بر جایزه‌ کتاب ملی آمریکا برنده جایزه‌ی ALA Best Books For Young Adults  در سال ۱۹۷۹ شده است.

این کتاب در سال ۱۹۸۴ نیز به کارگردانی آلن پارکر به فیلم درخشانی تبدیل شد و در جشنواره‌ی فیلم کن خوش درخشید. در نسخه‌ی سینمایی رمان پرنده باز ستارگان سینمایی از جمله نیکلاس کیج و متیو مودین نقش‌آفرینی کرده‌اند.

 

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *