حرکت در سکون

حرکت در سکون

آرامش؛ قدرتی تحلیل‌رفته در عصر مدرن

در دنیای امروز که علاوه بر چالش‌های فردی و اجتماعی، با مسائل متفاوتی روبه‌رو هستیم؛ یکی از بزرگ‌ترین اهداف‌مان رسیدن به آرامش ذهنی و قلبی‌ست. این روزها مشکلات شخصی و حرفه‌ای ما به یک اندازه طاقت‌فرسا هستند. رقبا با قلدری راه خود را در صنعت باز می‌کنند.ایمیل‌ها و کپه‌های کاغذ روی میزهای کارمان تلنبار شده‌اند. همیشه در دسترس‌ایم و این یعنی آخرین اخبار و بگومگوها هیچ‌وقت از ما دور نیستند. اخبار روی صفحات نمایش بی‌شمارمان با بحرانی پشت بحران دیگر بر سرمان فرود می‌آیند. کار طاقت‌فرسا که ظاهرا هرگز تمامی ندارد، مایوس‌مان می‌کند. پرخوری می‌کنیم، اما دچار سوء‌تغذیه‌ایم. بیش از حد برانگیخته‌ایم، پرمشغله و تنها.

حرکت در سکون

کتاب حرکت در سکون اثر رایان هالیدی راهی ساده اما الهام‌بخش است برای که خود را از استرس‌ رها سازیم؛ استرسی که شبکه‌های اجتماعی و زندگی روزمره بر ما تحمیل می‌کند. آرامش و رضایت درونی موهبتی‌ست که در دنیا مدرن بیش از همیشه اهمیت پیدا کرده است. کتاب حرکت در سکون با ترجمه‌ی امیرحسین رزاق در نشر خوب منتشر شده است. انتشارات خوب پیش از این کتاب دروغگوهای دوست داشتنی فریب دنیای رسانه را از این نویسنده منتشر کرده است. در ادامه‌ی این مقاله به بررسی این کتاب خواندنی می‌پردازیم…

در ستایش کاری‌نکردن

آبراموویچ می‌گوید: «مردم متوجه نیستند که سخت‌ترین کار ممکن این است که هیچ‌کاری نکنند. این کار حضور بی‌قید‌وشرط شما را می‌طلبد. هیچ‌چیزی وجود ندارد که پشت آن پنهان شوید، فقط و فقط خودتان هستید.» حق با آبراموویچ است. در روزگاری که با صدای بوق ماشین، استریو، زنگ موبایل، اعلانات شبکه‌های اجتماعی، اره برقی، هواپیما و … سر و کار داریم، دشوار‌ترین کار این است که هیچ کاری نکنیم. با این حال پیوسته در جست‌وجوی آرامش هستیم و آن را نمی‌یابیم…

به راستی آرامش چیست؟

هرکس به‌قدری عمیق تمرکز کرده باشد که جرقه‌ای از الهام یا بینش را در ذهنش بیاید، آرامش را می‌شناسد. هرکس برای چیزی تمام تلاشش را کرده باشد و از اتمام آن و دانستن این‌که چیزی به پایان کار نمانده احساس غرور کرده باشد، می‌داند آرامش چیست. هرکس آن فرد خاص و دانا را می‌شناسد که در چند ثانیه مشکلی که ما را ماه‌ها عذاب می‌داده حل می‌کند، می‌داند آرامش چیست. هرکس که در شبی برفی به‌تنهایی قدم زده و نورِ کم‌جانِ تابیده بر برف را دیده و با حس رضایت از زندگی گرم‌شده، از آرامش خبر دارد.
خیره‌شدن به کاغذ سفید روبه‌روی‌مان و تماشای کلماتی که به‌قالب جملاتی بی‌نقص درمی‌آیند، در حیرت از این‌که کلمات از کجا سرچشمه می‌گیرند. ایستادن بر شن‌های سفید درخشان و نگریستن به اقیانوس و احساس این‌که بخشی از چیزی بزرگ‌تر از خودت هستی. غروبی آرام در کنار معشوق، رضایت انجام‌دادن عملی نیک برای دیگری. خلوت با خود و غنیمت‌‌شمردن توانایی تفکر به مشکلات وقتی به آن‌ها می‌اندیشیم. آرامش یعنی همین.

آرامشی که داریم و نداریم

همه‌ی ما پیش از این آرامش را چشیده‌ایم. آن را در روح خود حس کرده‌ایم و می‌خواهیم از آن بیشتر داشته باشیم. درواقع، به مقدار بیشتری از آن نیاز داریم.
از این رو، هدف کتاب حرکت در سکون اثر رایان هالیدی این است که نشان دهد چگونه از آرامشی پرده برداریم که همین حالا هم در اختیار داریم. کتاب حرکت در سکون درباره‌ی پرورش و ارتباط با آن نیروی قدرتمندی است که هنگام تولد به ما داده شده است؛ همان نیرویی که در زندگی‌های مدرن ما تحلیل رفته است.

سلاحی ضروری برای ادامه‌ی حیات

به طور کلی می‌توان گفت کتاب حرکت در سکون تلاشی‌ست برای پاسخ به این پرسش عصر ما‌: اگر بهترین لحظات ما لحظات آرامش‌مان هستند؛ و اگر این‌همه انسان‌های دانا و بافضیلت، این ندا را سر داده‌اند، چرا این لحظات آرامش چنین نادرند؟
در کتاب حرکت در سکون ، رایان هالیدی نشان می‌دهد آرامش، صبر و شکیبایی سلاح مخفی کسانی‌ست که زمام امور را به دست دارند.

تمام رهبران بزرگ جهان، متفکرین، هنرمندان و ورزشکاران در داشتن یک خصوصیت ماندگار مشترک‌‌اند. چیزی که آنها را قادر می‌سازد خشم خود را کنترل کنند. از حواس‌پرتی بگریزند؛ و با تمرکز بالا به بینش‌های بزرگ و سعادت برسند و کار درست را انجام دهند. رایان هالیدی این خصلت را «سکون» می‌نامد؛ خصلتی که به شما این قدرت را می‌دهد تا در زمانی که دنیای اطراف‌تان در حال گردش است، شما ثابت و استوار بمانید.

رسیدن به سکون

رایان هالیدی در کتاب حرکت در سکون مسیر رسیدن به سکون را برای مخاطبان خود ترسیم می‌کند. وی با آوردن مثال‌های زیادی از سبک زندگی و جملات ماندگار بزرگان عرصه‌ی فلسفه در تاریخ بشریت همچون کنفسیوس، جان استیوارت میل، نیچه، و… سعی می‌کند بگوید که سکون به معنای یک‌جانشینی و عدم فعالیت نیست؛ بلکه دری‌ست به روی تهذیب نفس، برقراری نظم و داشتن تمرکز.

آن‌هایی که آرامش را زیسته‌اند

رایان هالیدی در کتاب حرکت در سکون نمونه‌های مدرن و آشنایی از دنیای امروز را مثال می‌زند؛ ساداهارو اوه که به کمک تعمق و ریاضت بودایی توانست به یکی از بهترین بازیکنان بیسبال تاریخ تبدیل شود. وینستون چرچیل که با کنترل خشم و برقراری تعادل در زندگی پرمشغله و پراضطراب خود توانست از یک فاجعه‌ی بشری در جریان جنگ جهانی دوم جلوگیری کند. فرِد راجرز (موسیقیدان، نویسنده، و شخصیت برجسته‌ی تلویزیونی) که روش زندگی درست را به نسل بزرگی از بچه‌های آمریکایی آموخت؛ و آنه فرانک که قلم قوی‌اش در مطبوعات و عشق ذاتی‌اش به طبیعت او را شهرت عام و خاص کرد؛ همه جزو افرادی هستند که هالیدی در کتاب حرکت در سکون برای اثبات نظریات خود از زندگی آنها الگو گرفته است.

حرکت در سکون

آرامش؛ نیاز ناگزیر همه‌ی ما

در بخشی از کتاب حرکت در سکون اثر رایان هالیدی می‌خوانیم:

چه کسی یارای ایستادن دارد؟ چه کسی زمان اندیشیدن دارد؟ آیا کسی باقی مانده که تحت تاثیر هیاهو و جداافتادگی‌های زمانه‌ی ما قرار نگرفته باشد؟
گرچه دامنه و فوریت تلاش ما امری تازه و معاصر است، در مشکلی همیشگی ریشه دارد. در واقع، تاریخ نشان می‌دهد که توانایی نیل به آرامش و فرونشاندن آشوب درونی، آرام‌کردن ذهن، درک احساسات و تسلط بر جسم همواره برای‌مان دشوار بوده است. بلز پاسکال در سال ۱۶۴۵ گفت: «تمام مشکلات انسان از این نشئت می‌گیرد که نمی‌تواند به‌تنهایی و بامتانت در اتاقی بنشیند.»
در روند تکامل، گونه‌های متمایز – مانند پرندگان و خفاش‌ها – اغلب برای بقا به شیوه‌ای مشابه با محیط خود سازگار شده‌اند. این امر درباره‌ی مکاتب فلسفی بی‌اندازه دور و متمایز نیز صدق می‌کند. هرکدام مسیری منحصربه‌فرد برای رسیدن به مقصدی سرنوشت‌ساز ارائه کردند: آرامش لازم برای تسلط بر زندگی فرد. بقا و شکوفایی در هر محیطی، هر قدر هم شلوغ و پرهیاهو باشد.
به همین دلیل است که این ایده‌ی آرامش نه یکی از آن چرندیات معنوی عصر جدید یا قلمرو راهبان و فرزانگان، بلکه نیاز ناگزیر همه‌ی ماست؛ چه مدیر صندوق سرمایه‌گذاری باشید، چه ورزشکار حرفه‌ای، پژوهشگر پیشتاز در حوزه‌ای جدید، یا در حال رتق‌وفتق امور خانواده. برای هرکسی راهی وجود دارد برای دستیابی به روشن‌بینی و تعالی، سرافرازی و شادکامی، کارایی و نیز منش.

رایان هالیدی نویسنده‌ی کتاب حرکت در سکون

رایان هالیدی نویسنده‌ی کتاب‌های حرکت در سکون و دروغگوهای دوست داشتنی است. این کتاب‌ها در حوزه‌ی ناداستان و در ژانر تحلیلی-اجتماعی-تکنولوژی در نشر خوب منتشر شده‌اند. هالیدی پس از این که در نوزده سالگی از کالج بیرون آمد، مدت کوتاهی در دانشگاه کالیفرنیا به مطالعه‌ی علوم سیاسی و هنر نویسندگی پرداخت؛ سپس مدتی را به ساخت و تهیه‌ی برنامه‌های تلویزیونی در زمینه‌ی بازاریابی و تجارت اختصاص داد؛ و در آخر به نویسندگی در رابطه با تجربیات زندگی شخصی خودش و فلسفه‌ی تطبیقی باستان و مدرن روی آورد. هالیدی نویسنده‌ی کتاب‌های بسیاری‌ست و تاکنون برای مجلات معتبری چون فوربز، هافینگتن پست، و گاردین مقاله‌نویسی کرده است.

اولین کتاب رایان هالیدی با عنوان دروغگوهای دوست داشتنی فریب دنیای رسانه او را به عنوان یک نویسنده به دنیا شناساند. این کتاب در راستای افشای اشتباهات ژورنالیسم آنلاین امروزی نوشته شده است.

مسیری منتهی به معنا

امروزه مردم جهان بیش از پیش درگیر موانع، مشکلات، هماوردهای اجتماعی و مبارزه با نفس و خویش‌اند. کتاب حرکت در سکون پادزهری ساده اما الهام‌بخش برای رویارویی با اضطراب و دلهره‌ی بیست و چهار ساعته‌ی اخبار و شبکه‌های احتماعی‌ست. در واقع سکون یا آرامشی که ما در جست‌وجوی آن هستیم، مسیری‌ست منتهی به معنا و رضایتی که تمام مردم دنیا به آن نیاز دارند. آرامش به ما امکان پشتکار و موفقیت می‌دهد. کلیدی است که قفل فراست نبوغ را می‌گشاید و به ما مردم عادی اجازه‌ی فهم آن را می‌دهد.

وعده‌ی کتاب حرکت در سکون نشان‌دادن محل آن کلید است.

انتشارات خوب پیش از این کتاب دروغگوهای دوست داشتنی فریب دنیای رسانه را از رایان هالیدی منتشر کرده است. در مقاله‌های وقتی دست خبرگزاری‌ها و منابع خبری رو می‌شود و دروغگوهای دوست داشتنی :پول می‌گیرم تا مردم را فریب دهم به بررسی ابعاد مختلف این اثر پرداخته‌ایم. اگر از علاقه‌مندان حوزه‌ی ناداستان هستید، خواندن این کتاب را پیشنهاد می‌کنیم.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *