وقتی دست خبرگزاری‌ها و منابع خبری رو می‌شود

خرید اینترنتی کتاب

این روزها وقت‌گذرانی در شبکه‌های اجتماعی به یک فعالیت روزمره‌ در زندگی همه‌ی ما تبدیل شده و هیچ گریزی از آن نیست. بی‌آن که متوجه‌ هزینه‌ی زمانی‌ هنگفتی باشیم که صرف شبکه‌های توییتر، اینستاگرام، تلگرام و جست‌وجو در گوگل می‌کنیم، بیش از پیش به خواندن و دنبال‌کردن اخبار وابسته می‌شویم؛ اخباری که بیشتر وقت‌ها از صحت‌اش اطمینان نداریم. اما چه اهمیتی دارد؟ مهم این است که هم‌سو با جمعیت، سوار بر موجِ اخباری شویم که هر روز از منابع مختلف در افکارمان سرازیر می‌شوند… سوار بر موج‌ایم و هرگز نمی‌پرسیم: «از کجا معلوم راست می‌گوید؟»

 

کتاب دروغگوهای دوست داشتنی

اگر شما هم مثل ما بیشتر وقت‌تان را در شبکه‌های مجازی می‌گذرانید و در طول شبانه‌روز مغزتان را از اخبار و اطلاعات گوناگون اشباع می‌‌کنید؛ بد نیست سراغ کتاب دروغگوهای دوست‌ داشتنی؛ فریب دنیای رسانه بروید و ببینید همه‌ی ما چطور ناآگاهانه گرفتار بلاگ‌ها و صفحات خبری شده‌ایم. نشر خوب این کتاب را با ترجمه‌ی سلیس رضا اسکندری آذر منتشر کرده است.

رایان هالیدی در کتاب دروغگوهای دوست داشتنی ، دست تمام وبلاگ‌ها و رسانه‌های خبری را رو می‌کند و جهان‌بینی و نگرش تازه‌ای به ما می‌بخشد. پیش از این در مقاله‌ی دروغگوهای دوست داشتنی : پول می‌گیرم تا مردم را فریب دهم درباره‌ی این کتاب نوشته‌ایم و ابعاد مختلف آن را بررسی کرده‌ایم. در این یادداشت سعی داریم مباحث مطرح‌شده‌ی دیگری از کتاب دروغگوهای دوست داشتنی را مورد بررسی قرار دهیم…

برای خرید اینترنتی کتاب دروغگوهای دوست داشتنی اثر رایان هالیدی به بخش کتاب‌ها در سایت نشر خوب سر بزنید.

 

ترفندهای خبرسازی در دنیای رسانه

وقتی با کتاب دروغگوهای دوست داشتنی روبه‌رو می‌شویم، شاید در قدم اول شوکه شویم و نادانی درباره‌ی سیاستِ رسانه‌های خبری را به دانایی درباره‌شان ترجیح بدهیم. اما کافی‌ست مقدمه‌ی تکان‌دهنده‌ی رایان هالیدی را بخوانیم و ببینیم دست‌کاری اخبار به چه معناست!

هالیدی در این مقدمه با مثال‌هایی از خودش و دیگران، بی‌رحمانه نشان می‌دهد چطور پیرامون موضوع یا شخصیتی هیاهو به پا می‌کنند. او برای ما فاش می‌کند که خبرسازها از جعل اسناد و ارائه‌ی اطلاعات اشتباه و غیرموثق به رسانه‌ها فروگذار نمی‌کنند.

برای خرید اینترنتی کتاب دروغگوهای دوست داشتنی اثر رایان هالیدی به بخش کتاب‌ها در سایت انتشارات خوب سر بزنید.

چرا رازهای خبرسازی را برملا می‌کنم؟

متنی که پشت جلد کتاب دروغگوهای دوست داشتنی به نقل از رایان هالیدی آمده است، گویا و معرف محتوای تکان‌دهنده‌ی این کتاب است:
«من متخصص دست‌کاری رسانه هستم. در دنیایی که وبلاگ‌های خبری اخبار را کنترل و تحریف می‌کنند، کار من کنترل وبلاگ‌هاست. می‌خواهم برایتان شرح دهم که سیستم رسانه واقعا چگونه کار می‌کند.»

رایان هالیدی در کتاب دروغگوهای دوست داشتنی سوال خوبی را مطرح می‌کند و خود به آن پاسخ می‌دهد: «چرا این رازها را برملا می‌کنم؟ چون خسته شده‌ام از دنیایی که در آن وبلاگ‌های خبری به‌طور غیرمستقیم رشوه دریافت می‌کنند، بازاریاب‌ها در نوشتن اخبار دست دارند، خبرنگارهای بی‌مبالات دروغ نشر می‌دهند، و کسی بابت هیچ‌کدام از این کارها پاسخگو نیست. من پرده را کنار می‌زنم چون دلم نمی‌خواهد دیگر هیچ‌کس گمراه شود.»

با این حساب اگر از گیرافتادن در سیاهچاله‌های مجازی خسته ‌شده‌اید، به انگشت لایکْ‌زن‌تان کمی استراحت بدهید؛ استرسِ ناشی از آگاهی را به جان بخرید و همین حالا خواندن دروغگوهای دوست‌ داشتنی را شروع کنید. این کتاب در ژانر علمی-تکنولوژی-تحلیلی-اجتماعی نوشته شده و با اطلاعاتی که برایتان رو می‌کند، نفس‌تان را بند می‌آورد.

برای خرید اینترنتی کتاب دروغگوهای دوست داشتنی اثر رایان هالیدی به بخش کتاب‌ها در سایت نشر خوب سر بزنید.

دروغگوهای دوست داشتنی

حیله‌ی خبرسازی از هیچ

رایان هالیدی در دومین فصل از کتاب دروغگوهای دوست داشتنی با عنوان «چطور با سه گام بسیار ساده، از هیچ، چیزی بسازیم» نوشته است:
در مقدمه‌ی این کتاب، حقه‌ای را معرفی کردم که خودم آن را «معامله برای رسیدن به راس زنجیره» می‌نامم. این استراتژی را خودم ایجاد کردم که از طریق دست‌کاری رسانه و مهندسی معکوس عمل می‌کند. می‌توانم با قراردادن خبری در یک وبلاگ کوچک با استانداردهای ضعیف و بعد تبدیل‌کردن آن به منبع خبری یک وبلاگ بزرگ و در نهایت دست‌به‌دست‌شدن آن بین باقی وبلاگ‌های بزرگ، از هیچ‌، چیزی بسازم.

من با این کار، به قول یکی از پژوهشگران حوزه‌ی رسانه، یک «موج خبریِ خودتقویت‌کننده» می‌سازم. افرادی مثل من هر روز این کار را می‌کنند.
کاری که من انجام می‌دهم، نمی‌شود گفت آبرومند است. اما قصد دارم توضیح بدهم این روش، بدون وجود نکات منفی مربوط به مشتریان بدنامم، چطور نتیجه می‌دهد. به شما نشان خواهم داد که چطور رسانه را به دلیل موجه دست‌کاری می‌کردم.

برای خرید اینترنتی کتاب دروغگوهای دوست داشتنی اثر رایان هالیدی به بخش کتاب‌ها در سایت نشر خوب سر بزنید.

وبلاگ‌ها شما را بازی می‌دهند

در بخشی از فصل هفت کتاب دروغگوهای دوست داشتنی ، رایان هالیدی واقعیتی تامل‌برانگیز درباره‌ی «کلیک‌کردن» را برای‌مان رونمایی می‌کند؛ رفتاری پیش‌پاافتاده در جهان مجازی که همیشه درگیر آن هستیم بی‌آنکه از ارزش و تاثیرش آگاه باشیم…

کلیک، کلیک است. بازدید، بازدید است. برای وبلاگ‌نویس مهم نیست آن‌ها را چطور به دست بیاورد. برای رئیس‌های‌شان هم مهم نیست. آن‌ها فقط کلیک و بازدید می‌خواهند.

تیتر برای این است که شما را ترغیب کند روی اصل مقاله کلیک کنید. ختم کلام. این که بعد از کلیک‌کردن چیزی عایدتان بشود یا نه، اصلا مهم نیست. چون شما قبلا کلیک کرده‌اید. بخش نظرات را هم آن‌جا گذاشته‌اند تا از آن استفاده کنید. همچنین دکمه‌ی «به‌اشتراک‌گذاری» در پایان مقاله.

ونکاتش رائو، کارآفرین شرکت زیراکس:

«حقیقت کثیف این است که رسانه‌های اجتماعی ابزاری برای برقراری ارتباط بین انسان‌ها نیستند. نوعی سازوکار داخلی‌اند که به فناوری این امکان را می‌دهند که از انسان‌ها برای برقراری ارتباط بین خودشان استفاده کنند.

درواقع، فیلم ماتریکس تعبیر درستی از اوضاع ارائه نداد. شما حکم باتری سیستم هوش مصنوعی جهانی را ندارید؛ در‌واقع ارزش‌تان فقط کمی از یک باتری بیشتر است. شما بخشی از مدار تبلیغات هستید.»

برای خرید اینترنتی کتاب دروغگوهای دوست داشتنی اثر رایان هالیدی به بخش کتاب‌ها در سایت نشر خوب سر بزنید.

هنر خبرگزاری آنلاین: کشیدن مشتری به دنبال خود

در کتاب دروغگوهای دوست داشتنی ، به عنوان خواننده، ممکن است این واقعیت خسته‌مان کند که وبلاگ‌ها مفید نیستند؛ فقط عامدانه کاربر را گمراه و ماجراها را بی‌دلیل داغ می‌کنند. از این رو، رایان هالیدی به نقل از نویسندگان و تحلیل‌گران دیگر نوشته است:

جورج اورول در رمان ۱۹۸۴ به ما هشدار داد که «خستگی سلول به معنای توانمندی پیکره است.»

بنابراین، هنر خبرگزاری آنلاین این است:

کشیدن مشتری به دنبال خود، تا جای ممکن، عمدا مفید واقع‌نشدن و تبدیل‌کردن خوانندگان ساده به ماشین‌های کلیک و بازدید. خبرگزاری‌ها می‌دانند که باید هر تیتر را وسوسه‌کننده‌تر از تیتر قبلی و هر مقاله را غیرمفیدتر و جنجالی‌تر از مقاله‌ی قبلی تولید کننده تا کلیک دریافت کنند.

این یک چرخه‌ی باطل است که در آن وبلاگ خواننده را سرکار می‌گذارد، من وبلاگ را سرکار می‌گذارم و وبلاگ باید دفعه‌ی بعد خواننده را بیشتر سرکار بگذارد تا روی دست مقاله‌ی قبلی بلند شود.

مطمئنا افراد وقتی می‌فهمند کلک خورده‌اند، خشمگین می‌شوند. خوانندگان دل‌شان نمی‌خواهد متوجه شوند خبری که خوانده‌اند بی‌اساس است. وبلاگ‌نویس‌ها وقتی می‌فهمند سرکارشان گذاشته‌ام شاکی می‌شوند. اما این ریسکی حساب‌شده است که وبلاگ‌نویس‌ها و من _هر دو_ به جان می‌خریم، به این دلیل که اغلب پیامدهایش ناچیز است.

کم پیش می‌آید که هنگام ارتکاب جرم، وقتی مچ‌مان را می‌گیرند، مجبور شویم پولی را که به جیب زده‌ایم پس بدهیم. به قول جوونال: «اگر بتوانی ثروتت را حفظ کنی، بدنامی چه اهمیتی دارد؟»

برای خرید اینترنتی کتاب دروغگوهای دوست داشتنی اثر رایان هالیدی به بخش کتاب‌ها در سایت انتشارات خوب سر بزنید.

نظرات خوانندگان درباره‌ی دروغگوهای دوست داشتنی

کتاب دروغگوهای دوست داشتنی نه تنها از منظر منتقدان و رسانه‌های خارجی مورد تحسین قرار گرفت، بلکه نقد و نظرات مثبت خوانندگان بسیاری را در سایت‌های گودریدز و آمازون برانگیخت.

خواننده‌ای درباره‌ی این کتاب نوشته است: «این کتاب شیوه‌ی خبرسازی‌های دروغین را شرح می‌دهد و دست رسانه‌های خبری را رو می‌کند. اگر جزو کسانی هستید که زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنید، حتما این کتاب را بخوانید.»

خواننده‌ی دیگری کوتاه و مختصر نوشته: «شوکه‌کننده بود، اما به خواندنش می‌ارزید…»

خواننده‌ای با اشاره به یکی از سرفصل‌های اصلی کتاب نوشته است: «تیتر یکی از فصل‌های کتاب گویای همه‌چیز است: خبرگزاری‌های آنلاین چگونه پول در می‌آورند. این کتاب به خوبی ماجرای خبرسازی و کسب‌وکار رسانه‌ها را شرح می‌دهد و با آگاهی و دانشی که به خواننده می‌دهد او را غافلگیر می‌کند».

برای خرید اینترنتی کتاب دروغگوهای دوست داشتنی اثر رایان هالیدی به بخش کتاب‌ها در سایت نشر خوب سر بزنید.

همیشه در اشتباه‌اند، اما هرگز شک نمی‌کنند

اگر هنوز در انتخاب و مطالعه‌ی کتاب دروغگوهای دوست داشتنی اثر رایان هالیدی تردید دارید، کافی‌ست نگاهی گذرا به برخی از تیترها و سرفصل‌های این کتاب داشته باشید. گزیده‌ای از تیترهای تامل‌برانگیز این کتاب در ادامه آمده است:

_ شیادی وبلاگ‌ها

_ استفاده از شهرت دیگران برای کسب شهرت

_ به مردم چیزی را بگو که دلشان می‌خواهد بشنوند.

_ حتی نیاز نیست منبع خبری باشید.

_ کمک‌شان کنید تا خوانندگانشان را فریب دهند.

_ تمام همّ و غم‌تان تیتر باشد.

_ چیزی را به آن‌ها بفروش که بتوانند به دیگری بفروشند.

_ آن‌ها را با بازدیدی مهربانانه بکشید.

_ از فناوری علیه خودش استفاده کنید.

_ محتوا را از خودتان در بیاورید، همه دارند همین کار را می‌کنند.

_ همیشه در اشتباه‌اند، اما هرگز شک نمی‌کنند.

برای خرید اینترنتی کتاب دروغگوهای دوست داشتنی اثر رایان هالیدی به بخش کتاب‌ها در سایت انتشارات خوب سر بزنید.

کتاب‌های‌ منتشرشده‌ی نشر خوب در حوزه‌ی دیجیتال

علاوه بر کتاب دروغگوهای دوست داشتنی ؛ فریب دنیای رسانه نشر خوب آثار خواندنی دیگری در حوزه‌ی ناداستان و ژانر تکنولوژی-اجتماعی منتشر کرده است.

از میان آثار منتشر شده، خواندن این کتاب را پیشنهاد می‌کنیم:

ستاره سازها : سفری در دنیای انسان‌های موفق اثر درک تامپسون
مینیمالیسم دیجیتال:
یک گوشه‌ی خلوت در جهان شلوغ اثر کال نیوپورت
همه‌ی حقیقت
اثر هانس روسلینگ
همه دروغ می‌گویند اثر ست استیونز دیوید وویتز

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *