شش روش برای انتخاب یک کتاب خوب

برای آن‌هایی که سودای نویسندگی در سر دارند، این پرسش که «چرا باید کتاب بخوانیم؟» خیلی پیش‌تر از این‌‌‌ها پاسخ داده شده است. جواب این سوال، ساده و روشن است؛ تنها با دو روش خواندن و نوشتن است که می‌توانیم به قله‌های نوشتن دست یابیم. پس از پذیرفتنِ این واقعیت که کتاب‌خواندن تنها مسیر برای بهترنوشتن و نویسنده‌شدن است، سوالی که اهمیت می‌یابد این است: «چه کتابی بخوانیم؟» یا به عبارت بهتر «چطور یک کتاب خوب را برای خواندن انتخاب کنیم؟» در همین راستا، تصمیم داریم در این مقاله درباره‌ی برخی از نکته‌های خرید یک کتاب با هم گفت‌وگو کنیم؛ نکته‌هایی که به ما در انتخاب کتاب محبوب‌مان کمک می‌کنند.

در هر بخش از مقاله، برای درک بهتر، پیشنهادهایی از بهترین کتاب های جهان را در اختیارتان قرار می‌دهیم. پیش از این نیز در مقاله‌ی خرید اینترنتی کتاب: کتاب گردیِ بیست و چهار ساعته درباره‌ی تجربه‌های خرید اینترنتی کتاب و مزیت‌های این روش صحبت کرده‌ایم. مقاله‌ای بعدی که در ادامه‌ی این مقاله خواهد بود به بررسی روش‌های دیگر انتخاب یک کتاب خوب می‌پردازیم…

هیچ راه میان‌بری وجود ندارد

کتاب‌ خواندن در کوتاه‌مدت، نه از ما آدم‌ بهتری می‌سازد، نه آدم بدتری. تداوم‌داشتن در مطالعه است که می‌تواند در طول زمان تغییراتی در دیدگاه ما به وجود بیاورد. کتاب خواندن ما را با مسائل و دیدگاه‌های متفاوتی رو‌به‌رو می‌کند و دانسته‌های‌مان از زندگی را به چالش می‌کشد.

چقدر می‌دانیم؟ چقدر تدبیر و پختگیِ عملکردی درست در موقعیت‌های خاص یا بحرانی زندگی را داریم؟ اگر ما جای این شخصیت یا آن یکی بودیم، چه می‌کردیم؟ ‌تجربه‌های حاصل از خواندن، جایی در ناخودآگاه‌مان ته‌نشین می‌شود و در طول زمان به رشد فکری و خرد فردی‌مان کمک می‌کند. هر چه مسائل بیشتری تحلیل کرده و درباره‌ی زوایای مختلف زندگی اندیشیده باشیم، حرف بیشتری برای گفتن و نوشتن داریم.

به طور کلی، برای بهترنوشتن هیچ گریزی نیست جز پیوسته خواندن و نوشتن؛ فرمولی ساده اما سخت که تنها کسانی از پس انجامش برمی‌آیند که کفش‌های آهنی به پا کرده باشند.

خوشیِ حاصل از خواندن


۱.لذت‌بردن از کتاب‌خواندن

مهم‌ترین هدفی که از کتاب‌خواندن باید در نظر داشته باشیم، لذت‌بردن است. احساسِ خوش است که به کارها تکرار و تداوم می‌بخشد. به همین دلیل، یکی از مواردی که گاهی نیاز است موقع انتخاب یک کتاب در نظر داشته باشیم، حال و هوا و احساسات شخصی‌مان است. اگر در موقعیت روحی شکننده و حساسی هستیم، یا در ناامیدیِ مقطعی به سر می‌بریم، خواندن آثار ادبیات جنگ یا جنایی نمی‌توانند انتخاب خوبی برای‌مان باشند.

کتاب‌هایی که برای خواندن انتخاب می‌کنیم، می‌توانند بر اساس دغدغه‌های شخصی و حال و هوای فردی‌مان باشد. به این ترتیب، دیگر نیازی نیست تا تلاش کنیم هر طور شده کتابی را بخوانیم یا به پایان برسانیم. انتشارات خوب در حوزه‌ی ناداستان آثار درخشانی منتشر کرده که سرشار از امید و شورِ زیستن‌اند. آثاری مثل در بند اعدام اثر آنتونی ری هینتون ،  میشل‌ شدن اثر میشل اوباما و شازده کوچولو برای بزرگ ترها اثر روبرتو لیمانتو.

برای خرید اینترنتی کتاب ها می‌توانید روی عنوان هر یک از آن‌ها کلیک کنید.

سه کتاب خواندنی برای بازگرداندن امیدِ ازدست‌رفته

کتاب در بند اعدام درباره‌ی زندگی تکان‌دهنده آنتونی رِی هینتون است؛ مرد رنگین‌پوست آمریکایی‌ که در جریان قتل‌های دو رستوران شهر بیرمنگام ایالت آلاباما در سال ۱۹۸۵ به اشتباه متهم و مجرم شناخته شد! بعد از تشکیل دادگاه، او به اعدام محکوم شد، اما به مدت ۲۸ سال در صف اعدام و در زندان مخصوص اعدامیان نگه داشته شد.

هینتون که تقریباً تمام دوران جوانی خود را از دست داده و پشت میله‌های زندان سپری کرده بود، بعد از آزادی از زندان، اقدام به نوشتن کتابی انگیزشی با عنوان اصلی the sun does shine‌ (در بند اعدام) کرد تا نشان دهد هیچ‌گاه دست از امید برنداشته و زندگی کماکان برایش ادامه دارد.

در مقاله‌ی در بند اعدام: برای همه‌ی ما اتفاق می‌افتد به بررسی و تحلیل کامل این کتاب خواندنی پرداخته‌ایم.

کتاب میشل‌ شدن که در ژانر اتوبیوگرافی نوشته شده، داستان زندگی میشل اوباما یکی از زنان برجسته و تحسین‌برانگیز دنیای امروز است. او به‌عنوان بانوی اول ایالات متحده‌ی آمریکا، نخستین سیاه‌پوستی است که در این جایگاه قرار می‌گیرد. میشل اوباما در کتاب خاطرات خود با داستانی مسحورکننده، نگاه عمیقی به زندگی خود داشته و خوانندگان را به دنیای شخصی‌اش دعوت کرده تا همه‌ی ابعاد و جزئیات زندگی‌اش را برایشان بازگو کند…

در مقاله‌ی میشل اوباما از منظر یک خودزندگینامه‌ی مادرانه به تفصیل درباره‌ی این کتاب خواندنی پرداخته‌ایم. این کتاب به خواننده یادآوری می‌کند که یکی از زیبایی‌های زندگی غیرقابل پیش‌بینی‌بودن آن است. میشل اوباما با قلم شیرینی که دارد، فصل به فصل امیدِ ازدست‌رفته را به خواننده بازمی‌گرداند…

کتاب شازده کوچولو برای بزرگ ترها اثر روبرتو لیما نتو و جولیانا ترلیستی لیما نتو روایتی خیالی از داستان شازده‌کوچولوی آنتوان سنت اگزوپری است.

در این ماجرا، شخصیت‌ها، از دل افسانه‌ها بیرون می‌آیند و نتیجه‌ی گفتگوها، رهنمودهایی می‌شود برای رشد و بالندگی شخصیتِ انسان در این جهان و یافتنِ معنا. شاهکاری بزرگ از ایده‌هاییکه ممکن است خود نویسنده هم از آن بی­خبر باشد. در مقاله‌ی کشف گنج‌های پنهان کتاب شازده کوچولو برای بزرگ‌ترها به بررسی و تحلیل لایه‌های مختلف این اثر خواندنی‌ پرداخته‌ایم.

برای خرید اینترنتی کتاب ها می‌توانید روی عنوان هر یک از آن‌ها کلیک کنید.

زورکی کتاب نخوانیم


۲. بر اساس علایق و دغدغه‌های شخصی‌مان کتاب بخوانیم.

وقتی حواس‌مان به احساس‌مان باشد و از خواندن لذت ببریم، کم‌کم می‌توانیم خودمان را به مطالعه‌کردن عادت بدهیم. عادت‌کردن به مطالعه را می‌توانیم با یادداشت‌های کوتاه هم آغاز کنیم. فرقی نمی‌کند این یادداشت‌ها را در صفحه‌ی اینستاگرام بخوانیم یا صفحه‌ی روزنامه یا یک کتاب.

مهم انتخاب‌های‌مان برای خواندن است. وقتی تکلیف‌مان با خودمان و علایق‌مان روشن باشد، می‌توانیم انتخاب‌های بهتر و دقیق‌تری داشته باشیم. شعر، داستان کوتاه، رمان، نقد و بررسی و … فرقی نمی‌کند علاقه‌‌ی ما به کدام دسته باشد. مهم این است که هم‌سو با علایق‌ و دغدغه‌های شخصی‌مان بخوانیم. زورکی که نمی‌شود مطالعه کرد. می‌شود؟

حتما که نباید داستان بخوانیم!

۳.ناشرها و حوزه‌ی کاری‌شان را بشناسیم.

خیلی وقت‌ها شناخت از ناشرها و حوزه‌ی کاری‌شان ما را در انتخاب یک کتاب خوب کمک می‌کند. برخی از ناشرها در حوزه‌های تخصصی و مشخصی فعالیت می‌کنند. در این میان انتشارات خوب با آثار متعددی که در حوزه‌ی داستان و ناداستان منتشر کرده، تصمیم دارد سطح وسیع‌تری از علایقِ جامعه‌ی کتاب‌خوان فارسی‌زبان را در بربگیرد. از این رو آثار درخشانی را در حوزه‌ی ناداستان روانه‌ی بازار کتاب کرده است.

حتی اگر به حوزه‌ی داستان علاقه‌ای ندارید، می‌توانید به دسته‌ی ناداستان کتاب‌های نشر خوب نگاهی بیاندازید. آثار منتشر شده در این حوزه از بهترین کتاب های جهان انتخاب و ترجمه شده‌اند. از خواندنی‌ترین کتاب‌هایی که در این حوزه منتشر شده‌اند می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد:

مستطیل جنسیت‌نگر: پژوهشی درباره‌ی زنان هوادار فوتبال، کری دان، ترجمه‌ی عطیه عطارزاده

دروغگوهای دوست‌داشتنی: فریب دنیای رسانه، رایان هالیدی، ترجمه‌ی رضا اسکندی آذر

ستاره‌سازها: سفری در دنیای انسان‌های موفق، درک تامپسون، ترجمه‌ی ایمان رهبر

مینیمالیسم دیجیتال: یک گوشه‌ی خلوت در جهان شلوغ، کال نیوپورت، ترجمه‌ی زهرا حسینیان

مسیر جایگزین: راهی برای دورزدن مشکلات، شریل سندبرگ و آدام گرنت، ترجمه‌ی بنفشه جعفر

انحراف‌ناپذیر، نیر ایال و جولی لی، ترجمه‌ی عادله میرزایی

برخی از کتاب‌های منتشرشده در این حوزه، به بررسی و تحلیل جهانِ دیجیتال و تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر زندگی شخصی و اجتماعی‌مان اختصاص دارد. به پیشنهاد نشر خوب خواندن آثاری مثل مینیمالیسم دیجیتال ، دروغگوهای دوست داشتنی ، همه‌ی حقیقت و همه دروغ می‌گویند برای همه‌ی کسانی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند ضرورت دارد. در مقاله‌ی مینیمالیسم دیجیتال: پاکسازی دیجیتال و بازگشت دوباره به زندگی آفلاین به بررسی مباحث مطرح شده در این کتاب پرداخته‌ایم.

در مقاله‌ی ستاره‌ سازها: داستان پر آب و تاب موفقیت‌ها این کتاب را مورد بررسی قرار داده‌ایم؛ و در مقاله‌ی همه دروغ می‌گویند جز گوگل به بررسی کتاب همه دروغ می‌گویند پرداخته‌ایم. اگر به حوزه‌ی تکنولوژی و ژانرهای اجتماعی و روانشناسی علاقه دارید و ساعت‌های زیادی در روز را به گشت‌وگذار در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی اختصاص می‌دهید، مقاله‌های منتشرشده در بخش یادداشت‌های سایت انتشارات خوب را مطالعه کنید.

برای خرید اینترنتی کتاب ها می‌توانید روی عنوان هر یک از آن‌ها کلیک کنید.

از نگاه دیگران

۴.نقد و بررسی‌های منتشرشده درباره‌ی یک کتاب را بخوانیم.

یکی از کارآمدترین شیوه‌های انتخاب یک کتاب خوب مطالعه‌ی نقد و بررسی‌های منتشرشده درباره‌ی آن اثر است. با جست‌وجویی ساده در اینترنت به اطلاعات وسیعی از یک کتاب دست می‌یابیم؛ اطلاعاتی که انتخاب را برای ما راحت‌تر می‌کند. مطالعه‌ی نقد و بررسی‌های منتشرشده درباره‌ی یک کتاب این فرصت را برای‌مان فراهم می‌کند تا از دیدگاه‌های مختلف با یک اثر آشنا شویم و با آگاهی بیشتری یک کتاب را برای خواندن انتخاب کنیم.

در بخش یادداشت‌ها ی سایت نشر خوب درباره‌ی هر یک از کتاب‌های منتشرشده‌ی این نشر، یادداشتی به اشتراک گذاشته‌ایم که با مطالعه‌ی آن‌ها می‌توانید اطلاعات کامل و دیدگاه وسیعی درباره‌ی یک اثر پیدا کنید. در این مقاله‌ها علاوه بر معرفی نویسنده و بررسی اثر، گزیده‌ای از نظراتِ خوانندگان در سایت‌های جهانی گودریدز و آمازون و نقد و بررسی‌های منتشرشده در رسانه‌های خارجی را هم به اشتراک گذاشته‌ایم.

هم‌فکری با کتاب‌خورهای عزیز


۵. با افراد کتاب‌خوان مشورت و هم‌فکری کنیم.

یکی از دیگر از شیوه‌های انتخاب کتاب خوب برای خواندن، مشورت‌گرفتن و هم‌فکری با افراد کتاب‌خوان است. البته در این روش نباید به نظرات یک فرد بسنده کنیم؛ چرا که لذت‌بردن یک نفر از یک کتاب تضمین‌کننده‌ی لذت‌بردن ما از آن کتاب نیست و برعکس؛ نقدها و نظرات منفی درباره‌ی یک کتاب نمی‌توانند دیدگاه نهایی ما درباره‌ی یک کتاب را قطعی کنند. بهتر است فقط شنونده‌ی نقدهای مثبت و منفی باشیم؛ و با روش قبلی، یعنی خواندن نقدها و بررسی‌ها، لایه‌ها و ابعاد مختلف یک اثر را بررسی و دیدگاه وسیع‌تری درباره‌ی آن پیدا کنیم.

فهرست‌نوشتن، اَبَرقدرتی برای خواندن

۶. فهرستی از کتاب‌های دلخواه‌مان را بنویسیم.

یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهای دنیا نوشتن فهرستی از کتاب‌هایی‌ست که تصمیم به خواندن‌شان داریم. این فهرست ناخودآگاه جرقه‌های خواندن را در سرمان روشن می‌کند و به ما کمک می‌کند تا خرده‌‌فرصت‌هایی را که در طول روز نصیب‌مان می‌شود، به خواندن اختصاص دهیم. برای نوشتن این فهرست از همه‌ی روش‌هایی که پیش از این صحبت کردیم می‌توانید استفاده کنید. اما همین حالا می‌توانید پیشنهاد‌های نشر خوب را به لیست خواندنی‌های‌تان اضافه کنید.

چهر‌ه‌ها در شلوغی اثر والریا لوئيزلی، ترجمه‌ی وحید پورجعفری

زیر آسمانی به رنگ خون اثر مارک سولیوان، ترجمه‌ی ساسان گلفر

اردوگاه عذاب اثر هرتا مولر، ترجمه‌ی شروین جوانبخت

رویای ایتالیایی اثر ولادیمیر لورچنکوف، ترجمه‌ی مهسا زمانی

مرد جعبه‌ای اثر کوبو آبه، ترجمه‌ی مرضیه طرلانی

برای خرید اینترنتی کتاب ها می‌توانید روی عنوان هر یک از آن‌ها کلیک کنید.

چند کتاب خوب برای خواندن

در مقاله‌ی سفر در زمان با چهره ها در شلوغی به بررسی اثر درخشان والریا لوئيزلی پرداخته‌ایم. مطالعه‌ی این مقاله شما را با لایه‌های عمیق این کتاب و روایت‌های موازی‌اش آشنا می‌کند؛ به این ترتیب خواندن این اثر را برایتان لذت‌بخش‌تر می‌کند. علاوه بر این می‌توانید گزینه‌ای از این رمان را هم بخوانید.

در مقاله‌ی اردوگاه عذاب: گزین‌‌گویه‌هایی از داستان‌های بی‌پایان درباره‌ی این اثر درخشان هرتا مولر نوشته‌ایم. روایتی از یک پسر هفده ساله به نام لئو که به اردوگاه کار اجباری فراخوانده می‌شود… اردوگاه عذاب کتابی تکان‌دهنده است و محال است تصاویرش از خاطرتان برود.

در مقاله‌ی زیر آسمانی به رنگ خون: عشق به همه‌چیز می‌ارزد این کتاب مارک سولیوان را بررسی کرده‌ایم. اثری خواندنی با موضوع جنگ که در پس اتفاق‌های تاریک‌اش، طعم خوش و زنده‌نگه‌دارنده‌ی عشق را مدام یادآوری می‌کند.

در مقاله‌ی مرد جعبه‌ ای: داستانی در باب هستی و وجود به بررسی و تحلیل مبحث فقدان هوت و ازخودبیگانگی در این اثر درخشان پرداخته‌ایم. اگر از علاقه‌مندان داستان‌هایی با درون‌مایه‌ی فلسفه هستید در قدم اول این مقاله را بخوانید و بعد هم این کتاب را به فهرست خواندنی‌های‌تان اضافه کنید.

در مقاله‌ی رویای ایتالیایی روایت زندگی خوب در جایی دیگر به بررسی این اثر پرداخته‌ایم. این کتاب که درون‌مایه‌ای طنز دارد، برای علاقه‌مندانِ حوزه‌ی طنز می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

در بخش دوم این مقاله به بررسی شیوه‌های دیگر انتخاب یک کتاب خوب می‌پردازیم. اگر مایل به خواندن اطلاعاتی درباره‌ی خرید اینترنتی کتاب هستید می‌توانید مقاله‌ای را که پیش از این با عنوان خرید اینترنتی کتاب: کتاب‌گردیِ بیست و چهارساعته در سایت نشر خوب منتشر کرده‌ایم، بخوانید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *